Co může pomoci pacientům s FM a ME/CFS v každodenních situacích?

01.12.2014 16:42

Využíváte výhod, které Vám jsou nabízeny?

- parkovací místa pro hendikepované

- pohybové pomůcky (chodítka, invalidní vozíčky, hole)

- bezpečnostní madla v koupelně

 

Hodně z nás si myslí, že tyto vymoženosti jsou pouze pro jedince s viditelným postižením a máme pocit, že by bylo špatné a dokonce ponižující úžívat těchto výhod.

Chci vás tímto článkem vyzvat k tomu, abyste se nebáli a nestyděli.

Pokud kulháte nebo máte problém udržet se na nohou po dokončení nákupu, vyhýbate se určitým místům, protože nemáte dostatečnou výdrž se tam pohodlně pohybovat, váš čas strávený na počítači je omezován tím, že vás bolí ruka nebo za krkem—potom jsou tyto vymoženosti rovněž pro vás.

Parkování pro hendikepované a pohybové pomůcky

Začněme s parkovacími místy pro hendikepované. Jen z toho důvodu, že je na značce invalidní vozíček neznamená, že jsou tato místa určená jen pro vozíčkáře.

Nejprve vám musí být přiznána karta ZTP či ZTP/P a poté karta 07. Žádost se podává na ÚP. Můžete požádat i o vyhrazené parkovací místo před domem. Žádost můžete podat na obci s rozšířenou působností – odbor dopravy.

 
English (auto-detected) » Hungarian
 

Pokud máte špatný pocit kvůli tomu, že se některé dny cítíte dobře a některé naopak špatně a tím pádem máte potřebu využít zvýhodněného parkovacího místa pouze občas-využijte této výhody jen ve dny, kdy se necítíte dobře a přenechte toto místo pro jiné ve dny, kdy je vám dobře.

Někteří lidé mají obavy z užívání parkovacích míst pro hendikepované, protože nevypadají nemocně a bojí se reakce svého okolí. Ačkoliv není příjemné tyto reakce přijímat, zamyslete se nad tím, jestli je pro vás důležitější vaše zdraví nebo odsouzení člověka, kterého neznáte a který nemá tušení o vašem zdravotním stavu.

I když zaparkujete na místech pro hendikepované, máte před sebou celý nákup, který vás může velice unavit. Pokud váš supermarket nabízí elektrické skútry nebo vozíčky, nestyďte se je využít. Např. Centrum Černý most, Centrum Chodov, Galerie Harfa aj.

Já jsem si dříve nemyslela, že jsem natolik nemocná, abych těchto výhod využívala. Jednoho dne jsem šla nakoupit se svým manželem a dostala obrovskou křeč do nohy a můj manžel došel pro jeden z těchto vozíčků. Poprvé jsem se cítila špatně a trapně, ale následně jsem si uvědomila, že ostatní lidé tomu nevěnují pozornost.

Rovněž mám hůlku. Obvykle ji nechám ve svém autě, ale když mám špatný den, neváhám ji použít. Zpočátku jsem měla špatný pocit, protože „hůlky přece nosí jen babičky“, ale následně jsem docenila její pomoc.

Před několika lety jsme jeli s rodinou na výlet a můj manžel pro mě vyzvedl invalidní vozík. Předpokládala jsem, že ho po návratu z výletu vrátím, ale byl natolik užitečný, že jsem si ho nechala. Nepoužívám ho často, ale hodí se mi například, když jdeme do zoo nebo zábavních parků.

Bezpečnostní madla

Stalo se Vám někdy, že se Vám ve sprše zamotala hlava nebo jste měli problém dostat se z vany?

Jednou jsem upadla ve sprše a přivodila si otřes mozku. Bezpečnostní madla v koupelně byste měly mít nainstalovány než je budete potřebovat, abyste nedopadli jako já. 

Autorka:

 
English (auto-detected) » Hungarian
 

chronicfatigue.about.com/od/copingwithfmscfs/fl/Things-to-Help-You-Function-with-Fibromyalgia-amp-Chronic-Fatigue-Syndrome.htm?nl=1

 
English (auto-detected) » Hungarian
 
 
English (auto-detected) » Hungarian