Cvičení je prospěšné pro pacienty s RA, ale pacientům s FM a ME/CFS úlevu nepřináší

chronicfatigue.about.com/b/2014/02/19/exercise-pain-in-chronic-fatigue-syndromefibromyalgia-vs-rheumatoid-arthritis.htm

 
English (auto-detected) » Hungarian
 

 

  • Přestože kondiční cvičení je všeobecně hojně doporučováno, někteří autoři varují před předčasným zahájením této terapie a nadměrnými nároky nedostatečně proškolených terapeutů. MUDr. Jeřábek upozorňuje na častou nepřiměřenou zátěž cvičebních programů, která vede k zhoršení bolestí a odmítnutí dalšího cvičení.

  • Při sestavování cvičební jednotky je nutné si uvědomit, že i minimální svalová zátěž, která na zdravého člověka neklade žádné nároky, může pro fibromyalgika  znamenat  přetížení. 

  • Nedoporučuje se proto v akutním stadiu začínat fyzioterapeutickou léčbu cvičením, ale ověřenými analgetickými metodami, které podporují zvýšení centrální  perfúze (příkladem mohou být klasické masáže nebo některé balneologické procedury).

  • Zahájení kondičního cvičení je vhodné až po snížení bolesti, přičemž není dobré začínat skupinovým cvičením, které může u nehomogenní skupiny pacienty demotivovat a zhoršit jejich depresivní symptomy. 

  • Nejefektivnější je cvičení prováděné ve vodě či na souši o intenzitě mírné až střední, dvakrát až třikrát týdně po dobu minimálně 4 týdnů. Intenzitu a opakování cvičení je nutné přizpůsobit fyzickým schopnostem pacienta. Ze začátku cvičení je dobré stanovit zátěž pod hranicí možností pacienta a postupně ji zvyšovat a prodlužovat dobu cvičení až dosáhne střední intenzity a délky trvání 20-30 minut. Během cvičení by pacient měl být schopen plynně mluvit. Pacientům je dobré zdůraznit, že mohou zpočátku očekávat mírné zhoršení bolesti a zvýšení únavy, pokud ale ve cvičení dále pokračují, dodržují správnou intenzitu a dávkování, symptomy se rychle vrátí na původní stav a dále se zlepšují.            

Po ukončení cvičebního programu je důležité pacienta motivovat k samostatnému pokračování ve cvičení a aktivnímu přístupu k nemoci.

 

Aerobní cvičení nezlepšuje kvalitu spánku ani časně po ukončení cvičení ani při pozdějších měřeních. Z dlouhodobého hlediska také nezlepšuje bolest ani únavu. Proto je dobré doporučit kombinaci aerobního cvičení s medikací cílenou na zlepšení kvality spánku (např. melatonin).

 

Nelze předpokládat, že pacient s FM si cviky zapamatuje a není neobvyklé, že i přestože je zvyklý pravidelně cvičit naráz ustane jelikož na tutu činost ze dne na den zapoměl.

 

Mnoho fibromyalgiků je hypermobilních

http://fibromyalgik.webnode.cz/novinky/souvisejici-onemocneni/bolest/hypermobilni-syndrom/

 

Pokud budete cvičit každý den zabráníte své dekondici a snížíte míru svých bolestí

http://www.fibromyalgie.be/archief/gepubliceerde-artikels/39-fibro-archief/207-dagelijks-bewegen-vermindert-pijn-bij-fm

 

20% pacientů s FM uvedlo pouze malé zlepšení po 8 týd. tohoto cvičení.

www.fmnetnews.com/latest-news/a-new-step-in-water-aerobics-therapy

 

Cvičení u FM doporučené Deutsch Rheuma - liga

A5_Bewegungsuebungen_Fibromyalgie.pdf (3,1 MB)

Cvičení

Cvičení a nedostatek kyslíku u chronického únavového syndromu ME/CFS

01.03.2014 11:50
Nové výzkumy zdůrazňují spojitost mezi špatnou tolerancí cvičení jedinců trpících chronickým únavovým syndromem a pomáhají nám porozumět, proč tomu tak je. Když cvičíme nebo vyvíjíme nějakou větší fyzickou aktivitu, naše svalové buňky potřebují více kyslíku než, když odpočíváme. Předešlé studie...

ENERGETICS Balance Board

cvičební pomůcka pro zlepšení koordinace a rovnováhy, posiluje svaly trupu a zvyšuje rychlost reakcí

katalog.intersport.cz/product/energetics-balance-board

http://www.youtube.com/watch?v=GuPZBN1hepQ