Jak se vypořádat se špatnými radami, které se týkají fibromyalgie a chronického únavového syndromu

01.10.2014 12:13
 

Možná jste si povšimli něčeho vtipného, když jste onemocněli chronickou chorobou jakou je fibromyalgie nebo chronický únavový syndrom a to je, že ze všech kolem vás se rázem stali experti na zdraví :D

Slyšíme to na každém kroku – co máme a nemáme dělat, co je pro nás špatné a dobré, co nás může uzdravit,..

Velká řada z těchto „expertů“ má pouze ty nejlepší úmysly, ostatní nás jen odsuzují. Vaší odpovědí na jejich námitky, a rady může být jen „děkuji“. Však někteří jsou až příliš vytrvalí a nedají se odbýt.

 

Zde je výčet věcí, které často slýcháváme společně s možnými odpověďmi, které v těchto situacích můžete použít:

Experti přes léky a léčbu, kteří nepotřebují žádné příslušné vzdělání.

Tito lidé spadají do dvou skupin-jedna skupina léky podporuje, druhá skupina vidí v lécích zlo.

Ti, kteří léky podporují často říkají:

„Pokud jsi vážně tak nemocná, měla bys brát...“

„Někdo, kdo se cítí podobně právě začal brát tyhle léky a hned se mu udělalo lépe. Měl bys je taky zkusit.“

--- možné odpovědi:

„Děkuji, ale můj lékař má vše pod kontrolou.“

„Zeptám se na ty léky svého lékaře.“

„Děkuji, budu si to pamatovat.“

Ti, kteří nesouhlasí s léky, které se vydávají v lékarnách často namítají:

„Bylo by ti lépe, kdybys nebral tolik léků.“

“Viděl jsi seznam vedlejších účinků, které mají léky, které bereš? Proto je ti asi tak zle.“

---možné odpovědi:

„Vážím si toho, že máš o mě starost, ale tyto léky jsem začal brát po tom, co jsem onemocněl a pomáhají mi.“

“Jsem si vědom vedlejších účinků a doposud jsem žádné nepozoroval. Symptomy jsem měl předtím, než jsem léky začal brát.“

 

Nedávno jsem se něco dočetl/doslechl..

Někteří lidé si myslí, že se o naší nemoci mohou vše dozvědět v článku v nějakém časopise nebo ve 12-ti minutovém programu v televizi. Tito lidé často říkají:

“Nedávno jsem něco četl na facebooku / viděl na youtube. Říkali tam, že lidé s tvou nemocí by měli brát to a to.“

---vaše možná odpověď:

„Také jsem o tom slyšel, konzultoval jsem to se svým lékařem a usoudili jsme, že to pro mě není vhodné.“

“To jsem již vyzkoušel a nefungovalo to na mě.“

„To je velice drahé (nově na trhu, nedůvěryhodné) a neexistuje žádný výzkum, který by tuto léčbu/lék podporoval.“

 

Lidé co nemají žádné zkušenosti s konkrétní diagnozou:

Někteří lidé nemají ani tušení kolik různých nemocí existuje. Nemají vůbec žádné lékařské vzdělání a i přesto mají pocit, že nějaká nemoc neexistuje jen proto, že o ní nikdy neslyšeli.

Tito lidé často říkají:

„O tom jsem nikdy neslyšela. Jsi si jistý, že to vůbec existuje?“

--vaše možná odpověď:

„Lékaři tu nemoc zkoumají již několik desetiletí, takže jsem si naprosto jistá, že nemoc existuje.“

“O nemoci se moc nehovoří v médiích, ale odborníci o ni ví již dlouho.“

chronicfatigue.about.com/od/copingwithfmscfs/fl/Handling-Bad-Advice-About-Fibromyalgia-amp-Chronic-Fatigue-Syndrome.htm?nl=1


 
English (auto-detected) » Hungarian