Problém s časem a počítáním u fibromyalgie a chronického únavového syndromu.

02.03.2016 10:03

 

Všimli jste si, že je mnohem těžší počítat nebo často ztrácíte pojem o čase od té doby, co jste byli diagnostikováni s fibromyalgií a chronickým únavovým syndromem? To je zcela běžné.

Když jsem četla o dyskalkulii – porucha učení související s matematikou – napadlo mě, jestli se často vyskytuje u fibromyalgiků. Průzkumy nepotvrzují, že by dyskalkulie byla součástí FMS nebo CFS.

Jak se projevuje dyskalkulie?

  • Potíže s časem: problém si zapamatovat denní program; ztrácíte pojem o čase; a máte problém si pamatovat časový sled akcí
  • prostorové problémy: problém se orientovat v prostoru a zapomínání toho, jak jsou věci v prostoru rozvrženy; lidé s dyskalkulií se často ztrácí a jsou v důsledku toho dezorientovaní
  • problém s hraním na hudební nástroj
  • problém s pamatováním si jmen

 

Zní některý z výše zmíněných symptomů důvěrně známě? Kdo z nás se nikdy neztratil nebo nezapomněl, kam vlastně jde. V minulosti jsem hrála na hudební nástroje a teď to bohužel není možné.

 

Jsem si vědoma toho, že jsem ztratila schopnost počítat a pamatovat si čísla i na krátký čas. Je pro mě těžké odhadnout kolik času uplynulo. Jednou se mi stalo, že mě můj manžel otravoval kvůli špinavému prádlu. Já jsem mu tvrdila, že jsem prala jeho košile nedávno, ale vlastně tomu bylo již déle než dva týdny.

Hraji internetové hry, abych si trénovala mozkovou činnost, což by mělo zlepšit schopnost počítat, orientaci v prostoru, pojem o čase, vybavovat si jména aj. Pokud se mi podaří zlepšit alespoň jednu z těchto schopností, znamená to, že nebude dlouho trvat a zlepší se řada dalších vzhledem k tomu, že všechny tyto schopnosti jsou řízeny ze stejného centra v mozku.

 

Dyskalkulie není něco, na co si můžete vzít prášek; je to něco s čím se musíte naučit žít. Dobrá zpráva je, že se jedná o jeden z handicapů společně s dyslexií a dysfázií. Pokud se potýkáte s nějakými problémy ve škole nebo v práci, můžete si o nich promluvit s vaším zaměstnavatelem nebo učitelem a vysvětlit mu, že vycházejí z dyskalkulie.

chronicfatigue.about.com/b/2009/11/24/problems-with-time-math-in-fibromyalgia-chronic-fatigue-syndrome.htm?utm_content=20160212&utm_medium=email&utm_source=exp_nl&utm_campaign=list_chronicfatigue&utm_term=list_chronicfatigue