Cvičení a nedostatek kyslíku u chronického únavového syndromu ME/CFS

01.03.2014 11:50

Nové výzkumy zdůrazňují spojitost mezi špatnou tolerancí cvičení jedinců trpících chronickým únavovým syndromem a pomáhají nám porozumět, proč tomu tak je.

Když cvičíme nebo vyvíjíme nějakou větší fyzickou aktivitu, naše svalové buňky potřebují více kyslíku než, když odpočíváme. Předešlé studie však prokázaly, že těla lidí s chronickým únavovým syndromem nevydávají dostatečné množství kyslíku a svaly jsou rázem unavené a neschopné ničeho.

Tato nová studie měří získávání kyslíku (množství kyslíku, které se vezme z krve v průběhu jejího průtoku skrz vlásečnice). U 440 lidí s ME/CFS, aby se zjistilo, proč je toto získávání natolik nízké. Přišlo se na to, že problém tkví v mitochondriích – malinké struktury uvnitř našich buněk, které vytvářejí energii. Navíc byl zaznamenán vyšší srdeční výkon v porovnání se zdravými jedinci.

Vědci přišli na to, že pohybová netolerance vzniká následkem abnormálního metabolismu na mitochondrické úrovni.

Pacient sám již velice dobře ví, co způsobí fyzické přemáhání jeho těla a jak je proto důležité pohybovat se v rámci svých limitů. Nepotřebuje žádné studie, které mu toto řeknou. Nicméně, díky těmto studiím, které odhalují nefunkčnost mitochondrií, se postupně odborníci začnou zabývat tím, jak celou situaci napravit. Tato studie, stejně jako všechny předešlé podobné studie, by mohly vést k nastolení léčebných postupů, které se budou zaměřovat na pohybovou netoleranci, která je mnohými vědci považována za typický znak symptomů ME/CFS.
sacfs.asn.au/news/2014/02/02_27_exercise_and_oxygen_shortage_in_cfs.htm
 

 

Rachael: Mně se vyvinula ME/CFS v souvislosti s fyzickým přetěžováním. Těla některých z nás prostě nejsou stavěná na to, abzchom se stali přespolními běžci. Přespolní běžci mají svalová vlákna úzpůsobená této namáhavé aktivitě-jejich vlákna obsahují větší množství mitochondrií a proto mají více energie na zvládnutí dlouhých vzdáleností. Svalová vlákna sprinterů jsou jinak stavěná, umí rychle vydat velké množství energie. Při této anaerobní výrobě kyslíku dochází rovněž k výrobě kyseliny mléčné, která se akumuluje ve svalech a způsobuje jejich ztuhlost a svalové vyčerpání. Struktura našich svalů je zapsána v našich genech—kdybych to věděla před 30 lety, mohla jsem se vyvarovat rozvinutí ME/CFS.

Tara: Mně se ME/CFS také rozvinulo na základě náročného cvičebního programu. Najednou jsem nebyla schopná ničeho, ležela jsem jen na gauči a lékaři mě přesvědčovali o tom, že je za vším deprese. Následně jsem byla nucena přestat chodit do práce a teď jsem jen zavřená doma.

Donna L: Já mám ME/CFS od té doby, kdy mě trenér donutil trénovat na 800 metrů namísto 400 metrů. Cítila jsem na sobě, že to moje tělo nemůže zvládnout a přestala jsem s tím—věřím, že průběh nemoci je díky mému tehdejšímu rozhodnutí mírnější. Jsem momentálně na bezlepkové dietě, což mi velice pomohlo s bolestí-jsou o dost nižší a docela snesitelné. Hladiny energie však zůstaly téměř totožné.

Helen: Můj komentář se netýká cvičení, ale potravinových doplňků. Před 2 lety jsem začala brát Life Extension Foundation’s Mitochondrial Energy Optimizer (dle názvu má optimalizovat mitochondrickou energii a tím zlepšovat kvalitu života). Mám více energie a již téměř nepozoruji, že bych byla unavená nebo bych měla „zamlženou mysl“. Tyto dva symptomy se dostavují jen, když je nějaký významný výkyv tlaku vzduchu nebo jsem pod velkým stresem. Samozřejmě se ale nepřeceňuji a dělám jen to, na co stačím.
Doplněk obsahuje vitamíny B6, sodík, vápník, carnosine, acetyl-L-carnitine, benfotiamine, R-lipoic acid, BioPQQ, luteolin.

Bonie: Já jsem na to šla“po staru“. V nejhorším období mé nemoci jsem měla tep v klidové poloze 123 tepů za minutu. Mým jediným cvičením bylo vstávání ze židle nebo z postele a opětovné sedání. Za dobu jednoho roku, kdy jsem hlídala svou pohybovou aktivitu na základě pozorování mého klidového tepu se můj klidový tep snížil na 63 tepů za minutu a mohu teď trochu plavat a trochu chodit a někdy jsem na hrnčířském kruhu. Každý samozřejmě hledá nějaký zázračný rychlý lék, ale tohle je běh na dlouhou trať, než se Vám podaří získat Váš život zpět pevně do svých opratí. Mně se to podařilo a věřím, že Vám se to podaří taky.

 
English (auto-detected) » Hungarian