Jak se vypořádat se špatnými radami

02.06.2019 15:02


Možná jste si povšimli něčeho vtipného, když jste onemocněli fibromyalgickým syndromem - ze všech kolem vás se rázem stali experti na zdraví 

Slyšíme to na každém kroku – co máme a nemáme dělat, co je pro nás špatné a dobré, co nás může uzdravit...
Velká řada z těchto „expertů“ má pouze ty nejlepší úmysly, ostatní nás jen odsuzují. Vaší odpovědí na jejich námitky, a rady může být jen „děkuji“. Někteří jsou až příliš vytrvalí a nedají se odbýt a stále vám budou nosit výstřižky obvykle z bulvárních časopisů (i když mnohem rozumnější by byly odborné články o nových výzkumech, ale ty obvykle nečtou).

Zde je výčet věcí, které často slýcháváme společně s možnými odpověďmi, které v těchto situacích můžete použít:
> Experti přes léky a léčbu, kteří nepotřebují žádné příslušné vzdělání.
Tito lidé spadají do dvou skupin-jedna skupina léky podporuje, druhá skupina vidí v lécích zlo.
>> Ti, kteří léky podporují často říkají: „
Pokud jsi vážně tak nemocná, měla bys brát...“
„Někdo, kdo se cítí podobně právě začal brát tyhle léky a hned se mu udělalo lépe. Měl bys je taky zkusit.“
>>> Možné odpovědi:
„Děkuji, ale můj lékař má vše pod kontrolou.“
„Zeptám se na ty léky svého lékaře.“
„Děkuji, budu si to pamatovat.“
>>Ti, kteří nesouhlasí s léky z lékáren často namítají:
„Bylo by ti lépe, kdybys nebral tolik léků.“
“Viděl jsi seznam vedlejších účinků, které mají léky, které bereš? Proto je ti asi tak zle.“
>>> Možné odpovědi:
„Vážím si toho, že máš o mě starost, ale tyto léky jsem začal brát po tom, co jsem onemocněl a pomáhají mi.“
“Jsem si vědom vedlejších účinků a doposud jsem žádné nepozoroval. Symptomy jsem měl předtím, než jsem léky začal brát.“

> Nedávno jsem se něco dočetl/doslechl..
Někteří lidé si myslí, že se o naší nemoci mohou vše dozvědět v článku v nějakém časopise nebo ve 12-ti minutovém programu v televizi. Tito lidé často říkají:
“Nedávno jsem něco četl na facebooku / viděl na youtube. Říkali tam, že lidé s tvou nemocí by měli brát to a to.“
>>> Vaše možná odpověď:
„Také jsem o tom slyšel, konzultoval jsem to se svým lékařem a usoudili jsme, že to pro mě není vhodné.“
“To jsem již vyzkoušel a nefungovalo to na mě.“
„To je velice drahé (nově na trhu, nedůvěryhodné) a neexistuje žádný výzkum, který by tuto léčbu/lék podporoval.“

> Lidé co nemají žádné zkušenosti s konkrétní diagnozou:
Někteří lidé nemají ani tušení kolik různých nemocí existuje. Nemají vůbec žádné lékařské vzdělání a i přesto mají pocit, že nějaká nemoc neexistuje jen proto, že o ní nikdy neslyšeli.
Tito lidé často říkají:
„O tom jsem nikdy neslyšela. Jsi si jistý, že to vůbec existuje?“
>>> Vaše možná odpověď:
„Lékaři tu nemoc zkoumají již několik desetiletí, takže jsem si naprosto jistá, že nemoc existuje.“
“O nemoci se moc nehovoří v médiích, ale odborníci o ni ví již dlouho.“
https://fibromyalgik.webnode.cz/…/jak-se-vyporadat-se-spat…/

95% pacientům dle naší ankety podobné chování není příjemné!

Toto téma je velmi citlivé a bolestné. Setkal se s tím asi každý koho trápí nějaký zdravotní problém. Z kraje nemoci se snažíte využít každou informaci ať z médií, tak i od svých známých. Po čase, kdy zjistíte, že podobné rady jsou jen vyhozené peníze, ztráta času a iluzí vás podobné rady štvou a lidem co nechápou, že vy a váš lékař jde správným směrem se začnete vyhýbat.

Dovolíte vaším blízkým, aby pochopili to co se s vámi děje? Ukázali jste jim stránky s tématikou fibromyalgie https://fibromyalgik.webnode.cz/ a doporučili jste jim sledovat stránku na facebooku https://www.facebook.com/fibromyalgik/? Jen tím, že se k nim dostanou informace mohou si o vaší diagnóze udělat dostatečný obrázek.

Pouze pacient, který zná svoje onemocnění se dokáže zorientovat v produktech co reklamy nabízí a dokáže posoudit co mu asi může pomoci (má tu moc opravit poškozenou CNS). 
Ptejte si i ostatních pacientů s FM, vyzkoušeli už toho hodně a předejde tím zklamání.

 

Máte k tomuto tématu informace - napište na fibromyalgik@gmail.com.
V textu jsou uvedené všechny zdroje ze kterých bylo čerpáno. Článek má pouze informativní charakter, nenahrazuje lékařskou péči. Léčbu vždy konzultujte s lékařem.