Jaké je to být starší ženou s fibromyalgií

03.04.2023 18:32

Být starší ženou s fibromyalgií je náročné. Nemohu dělat věci, které zvládala moje matka ve svých 80 letech. Jsem o 20 let mladší než moje maminka, ale cítím se mnohem starší než ona. Vím, že v tom nejsem sama.

Já osobně mám problémy se sprchováním. Nevadí mi, když počkám a umyji si vlasy jiný den, ale když zvedám ruce nad hlavu, abych si je umyla a opláchla, připadá mi, že místo rukou zvedám pětikilové závaží. Je to strašně únavné.

Moje lehké domácí práce zahrnují utírání kuchyňské linky, vyprazdňování myčky a praní prádla, ale nikdy ne všechno najednou. Potřebuji mezi nimi několik hodin na odpočinek.

Vedle našeho kávovaru máme barel pramenité vody a zvednout ho, abych naplnila nádobu, vyžaduje obě ruce. Je příliš těžká, pokud ji nepodepřu druhou rukou zespodu.

Do schodů nechodím, pokud jich není jen pár, a výtah je můj nejlepší přítel. Nejsem schopná umýt podlahu, uklidit koupelnu, dokonce ani vysát. Nemám už potřebnou sílu ani energii. Cítím se kvůli tomu tak STARÁ!

Můžu vařit, pokud jde o něco opravdu rychlého, protože z dlouhého stání mám nohy jako ochablé špagety. Nákupy potravin už nedělám, jen je pomáhám uklidit - samozřejmě pokud mi to energie dovolí.

Rozhodně se považuji za ženu s nižší funkční schopností. Ačkoli moje bolest není tak hrozná, pokud mi počasí přeje, moje únava je mimo tabulky. Denně se také potýkám s problémy s rovnováhou (můj potenciál k pádu je značně zvýšený), závratěmi, depresemi (i když s léky je dobře zvládám) a svalovými křečemi.

Navzdory všem problémům, které mi fibromyalgie přináší, se denně snažím zachovat si pozitivní pohled na věc.

Tento příběh koresponduje se studií z roku 2007 s názvem "Self-Assessed Physical Function Levels Of Women with Fibromyalgia: A National Survey", publikované v časopise Women's Health Issues, kde ženy navzdory průměrnému věku 47 let měly obtíže při provádění úkonů spojených s udržením fyzické nezávislosti (nižší funkční schopnosti týkající se činností denního života a instrumentálních činností denního života) než běžná žena ve věku 80 let.

  • více než 25 % žen uvedlo, že mají potíže s péčí o osobní potřeby a s koupáním

  • více než 60 % s lehkými domácími pracemi, chůzí po schodech 1 patra nahoru/dolů, chůzí na 800 metrů a zvedáním nebo nošením 4,5 kilogramu

  • více než 90 % činí potíže těžké domácí práce, zvedání nebo nošení 11 kg a vykonávání namáhavých činností

Důsledky FM jsou zhoršovány řadou komorbidit a sedavým způsobem života, což vede k poklesu fyzických schopností, funkčním poruchám a zvýšenému riziku postižení (Bennett, Jones, Turk, Russell, & Matellana, 2007; Clauw & Crofford, 2003; Mannerkorpi, Svantesson, & Broberg, 2006).

Pacienti s FM uvádějí funkční omezení, která jsou více vysilující nebo se rovnají těm, která uvádějí osoby s osteoartrózou nebo revmatoidní artritidou (Hawley & Wolfe, 1991).

U osob s FM (White, Speechley, Harth a Ostbye, 1999b; Wolf a Michaud, 2004) je ztráta funkce silně spojena s pracovní neschopností.

Únava, bolest, spasticita, deprese, neklidné nohy, problémy s rovnováhou, závratě/obavy z pádu, problémy s močovým měchýřem způsobují fibromyalgikům funkční omezení. Vědci (r. 2007) upozorňují, že pokud nedojde k potřebné léčbě ke zlepšení fyzických funkcí interaktivní účinky stárnutí a fyzické dekondice spojené s tímto velice bolestivým stavem se stanou zničující jak pro jednotlivé ženy, tak pro systém zdravotní péče.

Instrumentální ADL - činnosti zahrnující širší soběstačnost https://fibromyalgik.webnode.cz/news/instrumentalni-adl-/

 

Článek má pouze informativní charakter, nenahrazuje lékařskou péči. Léčbu vždy konzultujte s lékařem.

Sdílením článků zvyšujete povědomí nejen o FM.