Skrytý život

02.01.2022 21:10

Pravda (a mýty) o pozitivitě a odhodlání
Lze překonat nemoc a postižení pomocí síly pozitivního myšlení? Člověk by si to mohl myslet. V novinových a časopiseckých článcích, příspěvcích na sociálních sítích a v televizních pořadech se neustále objevuje silné poselství: tělesné postižení nemusí být překážkou k dosažení snů. Můžete být, čím chcete.

Následuje známý vzorec. Příběh postiženého nebo vážně nemocného člověka je vyprávěn, téměř nevyhnutelně s důrazem na to, že "odmítl", aby mu jeho zdravotní stav bránil v tom, co chce dělat. Důkazem je působivé úsilí o získání finančních prostředků, vyčerpávající fyzická výzva nebo vzdorování lékařským prognózám.

Tělesné nebo duševní postižení je tak prezentováno jako překážka, kterou lze překonat pomocí velkých snů a odvážného odhodlání. Dopad těžké nemoci, zranění, které změní život, nebo genetické abnormality je redukován na pouhou volbu: volbu mezi odmítnutím přijmout svá omezení, nebo pravděpodobně jejich podvolením se. Protože, jak se vypráví, pokud se odvážný člověk odhodlá k výzvě, nic ho nezastaví.

Nejenže je to zjevně nepravdivé, ale škodí to všem těm, jejichž omezení bojovný duch zásadně nezmění. Pro širší svět může být uklidňující věřit, že nemoc a postižení jsou stavem mysli a že postižení mohou dokázat úžasné věci, jen když budou mít dostatečně velké sny. Ale to prostě není pravda.

Za prvé, srovnávat jeden stav s druhým, nebo dokonce jednu osobu s druhou, je nemožné. Moje nemoc se postupně zlepšovala, což mi umožnilo dostat se z úplného ochrnutí do stavu, kdy jsem se naučila používat ruce, sedět a (ve velmi malé míře) znovu chodit. Kdyby však mé postižení pramenilo z přerušení míchy, takový pokrok by byl nemožný. Na druhou stranu, kdybych byla kvadruplegik, bylo by pro mě možné dělat kariéru, založit rodinu nebo cestovat po světě - což jsou věci, které jsou pro mě jako pro člověka s těžkou formou ME/CFS daleko nedosažitelné. V obou případech je rozsah předložených omezení a v jejich rámci možné úspěchy určeny především fyziologií, nikoliv psychologií.

V létě jsem byla natolik zdravá, že jsem poprvé po více než třiceti letech mohla jít na pláž. (Den, kdy jsem se po třiceti letech opět dotkla moře.) Byla to významná událost, která vyžadovala obrovskou odvahu a odhodlání - což bych nikdy nechtěla přehlížet. Příliš se však soustředit pouze na tento aspekt by znamenalo ignorovat další faktory, které byly pro tento úspěch stejně zásadní. Kromě štěstí, že jsem se natolik zlepšila, že jsem takovou cestu mohla podniknout (což nikdy nepodceňuji), tu byla existence plážového vozíku, který bylo možné si vypůjčit, a tvrdá práce mé rodiny, která mě na pobřeží dopravila. Bez těchto zásadních podpůrných detailů by můj sen - navzdory veškerému odhodlání světa - zůstal pouhým snem. To je skutečnost, která se z příběhů, jež propagují myšlenkový úhel úspěchu, obvykle vystřihuje: mentální přístup má své limity bez citlivého těla, dostupnosti a lidí ochotných pomoci. Svou zmínku si zaslouží i finanční situace, protože chudoba dopad postižení mnohonásobně zesiluje: postižený s penězi na tom bude vždy lépe než člověk bez nich.

To je skutečnost, která se obvykle vynechává z příběhů, které propagují myšlenkový úhel úspěchu: duševní postoj má své limity bez citlivého těla, dostupnosti a lidí ochotných pomoci.

Nic z toho neznamená, že myšlení není důležité, protože já věřím, že je velmi důležité. Člověk s nadějí do budoucna, vírou v sebe sama a silnou motivací je na tom evidentně lépe než ten, kdo nemá nic z výše uvedeného, už jenom tím, jak se cítí. Ale tvrdit, že jde o jednoduchou rovnici odhodlání rovná se výsledek, je hrubé zkreslení skutečnosti. Poškozuje to také ty, kteří jsou životem tak zlomení, že naděje a víra v sebe sama jsou zničeny. Věřila jsem v nejtěžších chvílích své nemoci, že jednoho dne opět uvidím moře? Ne - aktivně jsem se obávala, že už nikdy. Věřila jsem snad, že budu jednou schopna nést váhu přes nohy? Ne - bylo nemožné si představit, jak bych mohla někdy dosáhnout pokroku. A při absenci této víry v mou budoucnost mě sžíral pocit viny, protože jsem si myslela, že to znamená, že se nikdy nezlepším.

Nesmírně obdivuji každého, kdo překonává svá omezení úspěchy, které jsou velkolepé i na poměry zdravých lidí. Ale ještě větší obdiv a úctu chovám k těm, kteří musí investovat všechno, co mají, aby prostě přežili den. Žasnu nad odvahou svých přátel, kteří každý okamžik snášejí agónii, kteří jsou příliš nemocní na to, aby vůbec mohli promluvit s jiným člověkem, a kteří nikdy neucítí na tváři sluneční paprsky. A přesto žijí své životy s úžasnou silou, grácií a humorem. Patří mezi skutečné hrdiny světa.

Jiní si samozřejmě mohou myslet něco jiného, ale já nepovažuji za inspirativní, když mi někdo říká, že mohu dosáhnout všeho, co si usmyslím - protože vím, že to není pravda. Pro mě je mnohem silnějším poselstvím to, že každý žijící člověk v sobě skrývá jedinečnou kombinaci silných a slabých stránek.

Skutečně úspěšný člověk je ten, kdo žije ten nejlepší možný život v rámci svých individuálních parametrů.

Důraz by měl být kladen na respektování vlastních jedinečných výzev; ne na popírání jejich existence. Pozitivita může být zdravá, ale ne tehdy, když je doprovázena tvrzením, že při dostatečném úsilí je možné všechno.

To neznamená, že tyto parametry nelze zpochybnit nebo že nenastanou chvíle, kdy se díky odhodlání a úsilí podaří určitá omezení překonat. Nenavrhuji, aby se někdo smířil s bídnými podmínkami, zejména pokud vyplývají z neschopnosti společnosti podporovat a přizpůsobit se.

Vždy existuje možnost, že se život může nějakým způsobem změnit k lepšímu.

Důraz by však měl být kladen na to, aby člověk ctil své vlastní jedinečné výzvy; ne na popírání jejich existence. Pozitivita může být zdravá, ale ne tehdy, když je doprovázena tvrzením, že při dostatečném úsilí je možné všechno. Psychická odolnost je zásadní, ale sama o sobě hmotné okolnosti nezmění.

V mém případě bylo východiskem ke zlepšení mého života (jak po stránce emocionální, tak fyzické) skutečné přijetí mých omezení, na rozdíl od boje proti nim. Realistické přijetí může být začátkem růstu. Pro mě tento růst zahrnoval zvláštní příležitosti, jako je výlet na pláž. Mnohem častěji se však skládal z malých okamžiků, kterých si okolní svět nevšiml a které byly bezvýznamné pro kohokoli jiného než pro mě.

Navzdory všeobecnému mínění se úspěch a překonání málokdy dostaví v záři slávy. Častěji jsou tichým mihotavým světlem, které šeptá: "Dokážu čelit dalšímu dni." Taková síla ducha se nikdy nedostane do zpráv, ale právě v ní spočívá skutečné odhodlání.

Autor: Naomi Whittingham, pacientka s ME/CFS
https://alifehidden.com/2021/12/06/positivity/


Sdílením článků zvyšujete povědomí nejen o FM.