Strategie pro zmírnění bolesti svalů a prevenci zhoršení zdravotního stavu

01.05.2022 11:49
Mé dvě nejoblíbenější strategie

Bolest svalů je pravděpodobně nejcharakterističtějším příznakem fibromyalgie. Je to přímo v názvu: fibro znamená latinsky "vlákno" (pojivová tkáň) a myalgie znamená "bolest svalů", což pochází z řečtiny. Pro mě je svalová bolest nejvíce frustrujícím aspektem života s touto nemocí. Svaly na krku a v horní části zad se často bouří, pulzují, bolí a někdy mi vystřelují bolesti až do hlavy. Tato bolest mě omezuje nejvíce, protože mi z velké části brání psát na klávesnici (zdravím hlasové diktáty!), držet knihy ke čtení, krájet nebo vařit, dělat většinu domácích prací, mnoho rukodělných prací a sedět na většině židlí (syndrom princezny na hrášku). Mám také hluboké bolesti hýžďových svalů, což zase rozčiluje můj sedací nerv a SI klouby. Z funkčního hlediska mi tato bolest brání (opět) sedět na většině židlí, dlouho stát nebo ujít větší vzdálenost. V průběhu let jsem metodou pokusů a omylů dospěla ke dvěma hlavním strategiím, které mi pomáhají zvládat bolest svalů, zpříjemnit si život a zvládat více činností.

 

"Hudební židle": Pestrost je kořením života

Během jednoho zhoršení horní části zad bylo téměř nemožné sedět vzpřímeně, takže jsem musela většinu času ležet. Z frustrace jsem požádala manžela, aby přesunul polopohodlnou jídelní židli a postavil ji vedle kancelářské židle před televizi, abych se mohla dívat na svůj oblíbený pořad, a když jsem se cítila nepohodlně, přesunula jsem se z jedné židle na druhou. S omluvou všem interiérovým designérům se strategie přesouvání mezi oběma židlemi zhruba každou hodinu ukázala jako velmi úspěšná při snižování křečí v krku a ramenou i bolestí hýždí. Ačkoli jsem na židli v jídelně umístil opěradlo, není tak pohodlná jako kancelářská židle. Nicméně pouhá změna polohy při hře na hudební židle* mi ulevuje od bolesti. Od té doby, co jsem zavedla tuto strategii, nemám tak silné bolesti horní části zad.

Stejně tak střídání poloh vsedě, vleže a vestoje může přispět ke snížení bolesti svalů díky změně polohy. Během silných zhoršení si někdy nastavím časovač, který mi připomene, kdy si mám stoupnout nebo lehnout. Občasná chůze po obvodu místnosti může také výrazně snížit svalovou bolest. Zvýšení průtoku krve a rozsahu pohybu tím, že uděláte několik kroků, nebo protočením krku, ramen, zápěstí a dalších kloubů může pomoci zabránit vzniku ztuhlosti kloubů nebo svalových spouštěcích uzlů. Pestrost je kořením života a změna polohy není výjimkou!


Rozporuplné informace: Terapie horkem a chladem

Co děláte instinktivně, když se uhodíte do brňavky, citlivého místa u loketního nervu? Třete si loket. To pomáhá zmírnit pocity bolesti putující z lokte do mozku tím, že je zahltíte pocity doteku a tlaku z tření. Teorie ovládání vrátek bolesti vysvětluje proces, při kterém mohou nebolestivé vjemy převážit nad bolestivými vjemy. Nervové "vrátka" v míše buď umožňují signálům bolesti z těla pokračovat v cestě do mozku, nebo je zastavují. Velká nervová vlákna přenášejí vjemy jako dotek, tlak, teplota apod., zatímco malá nervová vlákna přenášejí vjemy bolesti. Když jsou velká nervová vlákna aktivní, zavřou "vrátka" bolestivých nervů a zabrání tak přenosu bolestivých signálů přes malá nervová vlákna do mozku. Pocity tření přenášené velkými nervovými vlákny potlačují signály bolesti přenášené malými nervovými vlákny. To může částečně vysvětlovat, proč je masáž účinnou léčbou. Netvrdím však, že třením bolestivých míst se zmírní bolest související s fibromyalgií. Můžete však využít princip teorie ovládání vrátek bolesti ke zmírnění vašich potíží.

Mentol, který aktivuje chladivé, brnící pocity, může dočasně potlačit signály bolesti, protože ty jsou přenášeny velkými nervovými vlákny. Může také stimulovat průtok krve do postižené oblasti, což zlepšuje bolest a hojení tkání. Podobně mohou dočasně překrýt pocity bolesti také přípravky, které zvyšují hřejivé nebo brnící pocity, jako je kafr nebo kapsaicin (který se navíc zaměřuje na posla bolesti "látku P").

Ráda používám mentol po horké sprše jako kombinaci dvou léčebných zásahů, abych potlačila bolest. Jak již víte, teplo může pomoci zmírnit svalovou bolest tím, že stimuluje průtok krve, což následně podporuje obnovu tkání, odstraňuje nahromaděnou kyselinu mléčnou a umožňuje svalovým vláknům relaxovat. Provádění jemného protahování krku nebo pohybových aktivit ve sprše může posílit přínos tepla při zmírňování ztuhlosti a uvolňování svalového napětí. Po sprše aplikuji na svá obvyklá problémová místa mentolový přípravek, například Biofreeze. Zjistila jsem, že mravenčení a chlad způsobené mentolem je po horké sprše mnohem intenzivnější. Působí jako "vypínač" na mírnou až střední svalovou bolest. Často to dělám dvakrát denně, pokud mi to energie dovolí. Doufám, že tyto strategie jsou pro vás stejně účinné i při domácím zvládání bolesti svalů!
ukfibromyalgia.com/blog/my-favourite-two-strategies-to-relieve-muscle-pain-and-prevent-flare-ups

 

* Hra - Hudební židle cs.meishizui.com/2745/Jak_hr%C3%A1t_hudebn%C3%AD_%C5%BEidle_

Článek má pouze informativní charakter, nenahrazuje lékařskou péči. Léčbu vždy konzultujte s lékařem.
Sdílením článků zvyšujete povědomí nejen o FM.