Terapie virtuální realitou

02.12.2021 04:00

Dne 16. listopadu 2021 americký Úřad pro kontrolu potravin a léčiv (FDA) oznámil, že povolil uvedení na trh systému EaseVRx, který popsal jako "systém imerzivní virtuální reality (VR) na předpis, který využívá kognitivně-behaviorální terapii a další behaviorální metody pomáhající při snižování bolesti u pacientů starších 18 let s diagnostikovanou chronickou bolestí dolní části zad".

Jedná se o standardizovanou, samostatnou, vysoce kvalitní behaviorální intervenci při níž systém EaseVRx provede uživatele léčebným programem 56 sezení po dobu 8 týdnů v pohodlí domova. Lidé si díky němu mohou osvojit soubor kritických dovedností, u nichž bylo prostřednictvím různých typů léčebných metod prokázáno, že snižují bolest i její dopady.

Kognitivně-behaviorální terapie (KBT) je psychologická léčba, kterou lze využít u různých stavů ke zlepšení každodenních funkcí a kvality života. Funguje tak, že vám pomáhá změnit vzorce myšlení a vyvinout účinné způsoby zvládání. Lze ji využít i při léčbě bolesti, aby se změnil způsob, jakým lidé cítí a prožívají bolest.

Lékařská definice bolesti říká, že jde o fyzickou i emocionální reakci, takže odpovědnost mozku je v tomto případě na obou stranách. Mozek zpracovává fyzické aspekty bolesti a upozorňuje na ně, a je také centrem pro emocionální aspekty bolesti. KBT je metoda, která využívá schopnosti mozku tyto věci ovlivnit a změnit tak prožívání bolesti.

Bolest je multifaktoriální, mění psychiku, úroveň stresu i chování. Na tom, že lidé cítí bolest a jak moc ji cítí, se podílí mnoho věcí. Značnou roli hraje psychologická složka. Při léčbě bolesti je třeba změnit nejen to, jak lidé bolest vnímají, ale také to, jak na ně působí a jak vnímají, že na ně působí. KBT pomáhá kontrolovat způsob, jakým se s bolestí vypořádáváme.

Mezi základní léčbu chronické bolesti patří fyzikální a pohybová terapie a užívání léků. Praxe však ukazuje, že medikamenty jsou často užitečné jen v krátkodobém horizontu. Dlouhodobé užívání nese sebou mnoho rizik, zejména to platí pro opioidy. Množství přínosu, které z opioidů plyne je malé. Ve skutečnosti není o nic lepší než to, co můžeme získat z KBT. Tyto přínosy mají tendenci být krátkodobé kvůli způsobu, jakým tělo na opioidy reaguje. Bohužel některé zdravotní stavy vyžadují dlouhodobé užívání léků, které podpůrné terapie, jako je např. virtuální realita nenahradí avšak může být užitečnou součástí léčby. Zvláště, když ji máte doma a nemusíte za ní nikam docházet.

Terapie virtuální realitou (TVR), známá také jako „terapie ponořením se do virtuální reality“ (TPVR), simulační terapie (ST), expoziční terapie virtuální realitou (ETVR) a počítačová kognitivní behaviorální terapie (PKBT) využívají k léčbě technologii virtuální reality. Virtuální prostředí pomocí počítačové grafiky vytváří iluzi jiného světa, který může být něčím podobný skutečnému světu nebo zcela odlišný. Obvykle zahrnuje speciální brýle umožňující uživatelům vidět nové prostředí kolem sebe a být vedeni k interakci v rámci tohoto prostředí, aby se dozvěděli různé informace, například o úloze bolesti v mozku, o tom, jak se bolest projevuje v centrální nervové soustavě a co lze udělat pro zklidnění nebo uklidnění nervového systému v souvislosti s bolestí. Pacienti během terapie plní speciálně navržené úkoly, které jsou často uzpůsobeny k léčbě konkrétní indispozice. Je široce využívána jako alternativní forma expoziční terapie, při níž pacienti interagují s neškodnými virtuálními reprezentacemi traumatických podnětů, aby snížili jejich intenzitu. VR se snaží dosáhnout stavu naprosté imerze (neboli pohlcení), kdy pacient všemi svými smysly vnímá virtuální svět jako reálný.

Studie, na jejímž základě FDA schválila systém EaseVRx byla dvojitě zaslepená randomizovaná kontrolovaná studie na 179 osobách s chronickou bolestí zad. Léčebný program se skládal z 56 VR sezení trvajících 2-16 minut a zahrnoval zavedené principy behaviorální terapie v programu založeném na dovednostech. Tyto principy zahrnovaly "hlubokou relaxaci, změnu pozornosti, interoceptivní uvědomění - schopnost identifikovat, zpřístupnit, pochopit a vhodně reagovat na vzorce vnitřních signálů - a perspektivu, rozptýlení, pohlcující požitek, soucit se sebou samým, zdravý pohyb, přijetí, vizualizaci, znalost bolesti a rehabilitaci". Všichni účastníci dostali headset se zařízením "Breathing Amplifier" usnadňující dechová cvičení. Nebyly zaznamenány žádné závažné nežádoucí účinky, ale 20,8 % účastníků hlásilo nepohodlí při používání headsetu. Nemoc z virtuální reality podobající se nemoci z pohybu (pocit na zvracení a nevolnost) se vyskytuje u mnoha uživatelů; ženy jsou k ní náchylnější než muži. Ve zmíněné studii jí skutečně trpělo 9,7 % účastníků. Objevily se obavy z možných nežádoucích účinků na děti.

U účastníků studie používající EaseVRx došlo ke klinicky významné snížení symptomů průměrné intenzity bolesti a interference bolesti s aktivitou, náladou a stresem. Konkrétně 66 % uvedlo snížení bolesti o více než 30 %. Stejný pokles bolesti hlásila i kontrolní skupina, ale jen u 41 % účastníků. Výsledky byly hlášeny samotnými uživateli, přičemž průměrné snížení intenzity bolesti činilo jen 1,31 bodu na desetibodové stupnici.

Srovnávali úplný 3D zážitek zahrnující program založený na dovednostech podle zavedených zásad s 2D zážitkem s příjemnými obrázky a bez programu založeného na dovednostech. To není příliš vhodná kontrolní skupina. Pozitivní výsledky nemusely mít nic společného s VR a vše souviselo s programem založeným na dovednostech. Stejně jako v případě desenzibilizační terapie využívající pohyb očí (EMDR) nemusí jít o nic jiného než o trik, který má pacienta získat pro léčebné postupy, jako je kognitivně-behaviorální terapie (KBT). Pokud je zapotřebí trik, aby se někomu ulevilo, tak proč ne. Použití VR při bolesti dává smysl. Cokoli, co odvádí pacientovu pozornost od bolesti má tendenci snižovat její vnímání. To je v podstatě důvod, proč rodiče líbají svým dětem malá zranění.

Existuje mnoho různých programů virtuální reality. Používají se k výcviku, rehabilitaci, léčbě závislostí a mnoha specifických zdravotních stavů - od mozkové obrny po poruchy příjmu potravy. Mohou se používat samostatně nebo jako doplněk k jiným léčebným postupům. VR může zvýšit dodržování jiných léčebných postupů, například cvičení, takže použití podobné technologie může být užitečné i pro zvýšení dodržování samoregulačních technik. I když systematické přehledy nejsou příliš přesvědčivé a všechny vyzývají k provedení dalších studií za zkoušku stojí. Zvláště může být částečným řešením pro ty, co nezvládají pravidelně docházet k psychologům vyškolených v psychoterapii zaměřené na bolest. 

https://www.healthline.com/health-news/fda-approves-a-new-virtual-reality-device-to-help-ease-chronic-pain#Utilizing-behavioral-therapy
https://sciencebasedmedicine.org/virtual-reality-therapy/

https://www.fda.gov/news-events/press-announcements/

https://cs.wikipedia.org/wiki/Terapie_virtu%C3%A1ln%C3%AD_realitou

https://www.easevrx.com/

https://appliedvr.io/

https://vrvitalis.cz/
Článek má pouze informativní charakter, nenahrazuje lékařskou péči. Léčbu vždy konzultujte s lékařem.
Sdílením článků zvyšujete povědomí nejen o FM.