Léta jsem byla špatně diagnostikována

02.12.2022 20:28

Když jsem byla mladší, trpěla jsem neustále bolestmi hlavy a kloubů. Praktická lékařka nemohla na mě najít žádné onemocnění a tak mě v 8 letech poslala k psychiatrovi.

Později v tom roce mi byla diagnostikována horečka způsobená klíštětem. Celý život jsem si myslela, že mám horečku způsobenou klíštětem, která se opakuje 3 až 4 krát ročně. Příznaky se projevily silnými bolestmi hlavy, svalovými křečemi a bolestmi kloubů. Prostě jsem to přecházela, věděla jsem, že to bude trvat asi 5 až 7 dní, než to odezní. Stalo se to normou.

Mezi 16. a 19. rokem jsem podstoupila 5 operací kolen a kyčlí. Neustálé bolesti kloubů přiměly lékaře k průzkumným operacím.

Když mi bylo 19 let, jednoho dne jsem se probudila a měla jsem ruce stažené k sobě a nemohla jsem je otevřít. Praktický lékař mi udělal krevní testy a ještě ten den mi zavolal, že mám pozitivní test na dnu. Byl mi nasazen lék na léčbu chronické dny. Jednou nebo dvakrát během roku jsem měla zhoršení. Další lékař mi řekl, že mám polyartritickou juvenilní dnu - protože více kloubů mě pálilo jako čert - kromě prstů na nohou?

Ve 26 letech jsem vynechala všechny léky, jelikož jsem chtěla otěhotnět. Po celou dobu jsem měla to, co jsem vždy považovala za opakující se horečku po kousnutí klíštětem a záchvaty dny. Prostě jsem musela pokračovat.

Ve 34 letech jsem měla další těžké zhoršení - tentokrát mi jiný lékař udělal celou řadu krevních testů s odhodláním zjistit, proč mě pořád něco bolí.

Testy vyšly neprůkazně - byly částečně pozitivní na boreliozu a částečně pozitivní na dnu, ale nebyly průkazné.

Poté jsem byla odeslána k revmatologovi. Ten se na mě po vyšetření všech kloubů podíval a řekl - nikdy jste neměla žádnou z těch nemocí, které jste mi zmínila. Máte fibromyalgii. Předepsal mi velmi silné léky proti bolesti, antidepresiva a prášky na spaní. Byla jsem dost zmatená a přečetla jsem si něco o fibromyalgii, poněvadž jsem o ní nikdy předtím neslyšela.

Byl to docela šok, když jsem si pomyslela, že 26 let nikdo nedokázal stanovit správnou diagnózu. Že jsem v podstatě vůbec neměla nemocné tělo - ale spíše mozek? Cítila jsem se hrozně, jako falešný hypochondr.

Ale pak jsem si pomyslela: "Bolest byla vždycky skutečná. Byla tak skutečná, že jsem některé dny nemohla chodit." A tak jsem si říkala, že je to pravda. Naučila jsem se přijmout svou diagnózu a pochopit, co se vlastně v mém těle děje.

Bylo to pekelně těžké. Ale jsem silnější. Jsem teď odhodlanější žít šťastnější život než předtím. Předtím jsem týdny prožívala deprese, vždycky jsem trpěla v tichosti bolestí a uzavírala se před lidmi. Teď mám krásného, chápavého manžela, dva krásné kluky a čekám třetího. Stále mám dny, kdy jsem mimo, ale je to lepší, když vím, že to přežiji.
https://cureup.org/life-with-fibromyalgia-misdiagnosed-for-years/

Fibromyalgii lze snadno zaměnit s mnoha onemocněními kvůli jejich společným příznakům. Mezi běžnou populací je výrazně vysoká míra chybné diagnózy. Jedná se o závažný problém v oblasti veřejného zdraví, který může vést k předávkování a nadměrnému léčení nebo k nedostatečné léčbě pacientů, kteří nejsou diagnostikováni. Více zde: https://fibromyalgik.webnode.cz/news/mylna-diagnostika/

Článek má pouze informativní charakter, nenahrazuje lékařskou péči. Léčbu vždy konzultujte s lékařem.
Sdílením článků zvyšujete povědomí nejen o FM.