12 způsobů, jak skrývám bolest při fibromyalgii a další příznaky

05.01.2023 10:12

1. Lidé s chronickou bolestí se naučili svou bolest dobře skrývat. Pravděpodobně si říkáte - bolest není vidět. Bolest sama o sobě není viditelná, ale když je úroveň mé bolesti tak intenzivní - nutí mě to padnout na podlahu a jediné, co mohu dělat, je plakat. To je viditelné! To, že mám na tváři úsměv, neznamená, že nemám bolest. Bolest mám každý den - jediné, co se mění, je úroveň intenzity bolesti. Bolest nezmizí.

2. V nejhorších dnech zůstávám doma. Nikdo nikdy nevidí mé nejhorší dny. Mám tendenci vycházet z domu, jen když se necítím až tak hrozně. Ani lékaři mé špatné dny téměř nikdy nevidí, natož přátelé. Protože mě vidíte jen v mých dobrých dnech, můžete si myslet, že fibromyalgie není tak špatná, jak se zdá. Pokud si na chvíli promluvíte s lidmi, se kterými žiji - kteří jsou přímými svědky mých špatných dnů, možná se na okamžik zamyslíte a uvědomíte si, jak bolestivá a život měnící fibromyalgie může být.

3. Často předstírám, že bolest, kterou mám, neexistuje. Třeba mě bolí kolena, ale snažím se chodit a nosit se, jako by tam ta bolest nebyla. Když mě potkáte v obchodě a zastavíte se na kus řeči, nepoznáte, že mám tu extrémní bolest kolen, ani se o ní vůbec nezmíním. Dokud ostatní sami nezažijí chronickou bolest, nikdy nepochopí, jaké to je. Není to vaše každodenní bolest - je to mnohem horší.

4. Užívám spoustu léků, abych přehlušila bolest a mohla napůl fungovat, když vyjdu z domu. Nemyslím tím jenom vzít si Tylenol. Tylenol mi nezmírňuje míru bolesti tak, jako může zmírnit bolest zad. Měli byste vidět ty nekonečné krabičky léků na předpis, které denně užívám. Možná pochopíte, až uvidíte mou "lékárnu" v kuchyňské skříňce, jak jsem schopna napůl fungovat. Pokud tyto léky neužívám, nedokážu ani vstát z postele, natož fungovat tak, abych vyšla z domu.

5. Nutím se do toho, že jsem v pořádku, i když ve skutečnosti nejsem. Možná vám říkám, že jsem v pořádku, ale uvnitř se mé tělo chce prostě vypnout a zhroutit se k zemi. Když mě vidíte, možná si chci skutečně lehnout jako dvouleté dítě, které kope a křičí v záchvatu vzteku z frustrace, která provází každou chronickou nemoc - ale místo toho si na tváři vynucuji falešný úsměv.

6. Často se izoluji od nutnosti stýkat se s ostatními. Je jednodušší zůstat doma a pak lidem netřeba zdůvodňovat, proč nepracuji nebo proč musím náhle odejít ze setkání, protože si potřebuji odpočinout. Nerada lidem vysvětluji, proč nepracuji a proč si nedávám alkoholický nápoj! Upřímně řečeno, společenské setkání se může stát pro lidi, kteří se 24 hodin denně a 7 dní v týdnu potýkají s chronickou bolestí, naprosto vyčerpávající.

7. Skrývám emocionální stránku fibromyalgie, dříve jsem se styděla za to, jakou psychickou daň na mě fibromyalgie má. Chronické onemocnění může vyvolat úzkost, depresi a záchvaty paniky. Vsadím se, že když se mnou mluvíte, nikdy byste nepoznali, že mám ve skutečnosti extrémní úzkostnou poruchu. Daří se ji zvládat, ale okolnosti a míra bolesti mohou vyvolat záchvat úzkosti, který se dostaví.

8. Na otázku, jak se mi daří, obvykle odpovídám stručně. Je příliš těžké vlastně vysvětlit, jak se mi daří. Často říkám, že se mi daří dobře, i když se mi nedaří, abych se vyhnula tomu, že mi někdo řekne: "Doufám, že ti bude brzy lépe!". Mám chronické bolestivé onemocnění, které se nedá vyléčit. Chronické znamená, že to s největší pravděpodobností nezmizí.

9. Mám tendenci skrývat svou bolest za humor. Možná trpím bolestí, ale přesto dokážu žertovat. Stejně tak můžu vtipkovat místo toho, abych naříkala.

10. Když mě vidíte, možná si myslíte, že se oblékám tak, jak se oblékám, abych se cítila pohodlně. Pravdou je, že pytlovité svetry a tepláky zakrývají mé nafouklé břicho. Mnoho lidí s fibromyalgií také trpí žaludečními problémy. Já patřím k těm "šťastlivcům".

11. Lidé se mě často ptají, proč se necítím dobře. Pokud vím, že nebudou schopni plně pochopit, co je fibromyalgie, často říkám, že mám určitě chřipku nebo migrénu. Je to prostě jednodušší než vysvětlovat lidem, co je fibromyalgie a jak mě ovlivňuje.

12. Často zapomínám, co říkám, a ztrácím tok myšlenek. Je to součást fibromyalgie, ale často si dělám legraci, že to musí být "stářím", místo abych vysvětlovala, proč jsou mé kognitivní funkce ovlivněny fibromyalgií.

fibrofighter.ca/2023/01/04/12-ways-i-hide-my-fibromyalgia-pain-and-other-symptoms/

Článek má pouze informativní charakter, nenahrazuje lékařskou péči. Léčbu vždy konzultujte s lékařem.
Sdílením článků zvyšujete povědomí nejen o FM.