13 věcí, které si lidé neuvědomují, že dělají kvůli zhoršení fibromyalgie

03.02.2024 04:29

Zvládnout každodenní život s fibromyalgií může být náročné - takže když nastane flare (příznaky fibromyalgie se zhorší) a způsobí zvýšenou bolest, únavu, mozkovou mlhu a spoustu dalších příznaků, může se někdy zdát, že prostě přežít den je téměř nemožné.

V současné době neexistuje žádný lék na fibromyalgii, ale mnoho lidí s tímto onemocněním si vypěstovalo určité návyky, chování nebo techniky, které jim pomáhají zvládat příznaky. Důvod těchto „návyků“ však nemusí být přátelům, rodině nebo dokonce lékařům vždy zřejmý, což může vést k nedorozuměním - a uprostřed flare není vždy snadné komunikovat.

Pokud máte fibromyalgii a děláte něco „zvláštního“ aniž si to uvědomujete, vězte, že nejste sami a že je v pořádku dělat během flare cokoli, co vám uleví.

1. Vrtím se

"Hodně se ošívám. Nebo když se snažím sedět nebo ležet neustále se vrtím, protože nemůžu najít pohodlnou polohu, která by mi nezpůsobovala bolest." - Maegan D.

"V posteli třesu nohama, abych snížila bolest a mohla usnout. A hodně se převaluju. Všude jsem podložená polštáři.“ - Jyl E.

„Střídám chůzi, sezení, stání a přešlapování z jedné nohy na druhou. Klouby se mi zasekávají hlavně v pravém lokti, takže zvedám celou ruku rovně nahoru, jako bych byla zpátky ve škole a hlásila se. Vtipné je, že pracuji ve škole. Ale ve skutečnosti se jen snažím loket vrátit zpátky.“ - Elizabeth T.

2. Sleduji oblíbené televizní pořady

"Sjíždím seriál 'Grey's Anatomy'... Vážně. Znám ho nazpaměť, takže se na to nemusím soustředit. Můžu si zdřímnout a odpočívat celý den, a když se probudím, stejně vím, co se v seriálu děje, i když jsem ho vlastně nesledovala. V době, když nemám flare ráda vyhledávám nové pořady a filmy, ale v období zhoršení se vždy vrátím ke svým oblíbencům." - Shayla F. W.

3. Zatínám zuby

"Skřípu zubama." - Carolyn M.

„Strašně silně zatínám zuby… a tím se mi zhoršuje porucha čelistního kloubu.“ - Amanda A.

"Když mě něco bolí, zatínám zuby. Často si ani neuvědomím, že to dělám, dokud mě nezačne bolet i čelist.“ - Bethan B. W.

4. Držím se stranou

"Stávám se tišší, méně společenskou a co nejvíce se vzdaluji přílišným podnětům, zejména když se snažím být „normální“." - Lola L.

"Snažím se zpomalit dýchání a zůstat v klidu a pokouším se přestat myslet na bolest.“ - Sofi O. R.

5. Jsem nepříjemná/ý na okolí

"Uštěpačnost a, jak tomu říkají moji přátelé, nedostatek sociálních dovedností… odpovídám jen v krátkých větách, přímočaře, k věci a vůbec nemluvím. Když něco chcete, zeptejte se - řeknu buď ano, nebo ne, a pak mě nechte na pokoji. Je to jen proto, že funguji doslova na základní úrovni. Nemám energii, kterou bych vynakládala na ostatní, protože mi sotva stačí na to, abych se udržela v chodu.“ - Jenna-Lee E.

„Vztekám se jako čert a hodně nadávám.“ - Christy F.

"Když jsem velmi vyčerpaná výrazně se mi sníží práh tolerance. To způsobí, že na lidi - členy rodiny, přátele a spolupracovníky - vyjedu. I když vědí proč, je pro ně někdy těžké to pochopit. Obzvlášť mému devítiletému synovi! Zvykla jsem si mu říkat: Promiň, to bylo kvůli mně, ne kvůli tobě. Je těžké být dobrou mámou, když máte tolik bolesti a jste vyčerpaná po tom, co jste skoro nic neudělala.“ - Fibromomblog

6. Masíruji si bolestivé částí těla

"Neustále si masíruji čelist. Pomáhá to na bolest hlavy.“ - Shannon M.

„Stále se vrtím, protože se nemohu pohodlně usadit. Také si neustále třu nebo masíruji různé části těla, kde je bolest nejhorší. Někdy to dělám, aniž bych si to uvědomovala.“ - Molly L.

"Mačkám si klouby... někdy mě ruce bolí tak moc, že si na ně sedám nebo je mačkám k sobě, nevím proč, ale pomáhá mi to zmírnit bolest.“ - Lau R.

7. Opírám se o věci

"Neustále přenáším váhu z jedné nohy na druhou. Také se snažím opírat o stěny, dveře a pulty, abych si trochu odlehčila nohy.“ - Krystina K. F.

"Stojím s rukama na bocích/spodní části zad a kývám se ze strany na stranu. Opírám se o něco, co mi poskytuje dodatečnou oporu." - senna N. R.

8. Prokřupávám klouby

"Prokřupu se všude. Záda, krk, lokty, zápěstí, klouby, kotníky, bla bla bla. Vlastně se z toho stal nervózní zvyk.“ - Sara L.

9. Zklidňuji se pomocí bezmyšlenkovitého rozptýlení

"V práci si nasadím sluchátka s potlačením hluku a pustím si největší hity od Fleetwood Mac na střední hlasitost. Vyberu si činnost, která nevyžaduje „přemýšlení“, a prostě se zklidním, snažím se uvolnit a prodýchat bolest.“ - Nicole F.

10. Vyhýbám se lidem

"Schovávám se doma. Nejsem schopná vést konverzaci a mám velmi málo trpělivosti, takže je nejlepší se lidem vyhýbat.“ - Jen F. W.

"Schovávám se doma.“ - Dilene M. W.

"Izoluji se. Nechci, aby moje rodina viděla, jak moc mě to bolí, a tak se skrývám.“ - Shayla F. W.

11. Zůstávám v posteli

"Celý den ležím v posteli a modlím se, aby bolest přestala. Když musím jít se psem ven, chodím opravdu pomalu." - Shanleigh R.

"Nevycházím z pokoje, kromě toho, že si zajdu na záchod nebo pro svačinu, pokud ji opravdu potřebuji. Když mám flare, bolí mě to tak strašně, že i změna polohy v posteli může způsobit, že mám pocit, že bych mohla omdlít bolestí nebo vyčerpáním.“ - Courtney H.

"Ležím v posteli pod vyhřívanou dekou, na ní mám zátěžovou deku a na páteři ledové obklady. To zahltí nervový systém a zpomalí bolest natolik, že mohu spát.“ - Bri B.

12. Hodně spím

"Možná to ostatním přijde jako lenost, ale já spím hodně, abych na chvíli otupila bolest. Navíc být většinu času v bolestech je vyčerpávající.“ - Tori B.

"Musím hodně spát!" - Chloe F. M.

13. Během konverzace „vypnu“

„Prostě se vypnu a ztratím veškerou koncentraci kvůli bolesti, únavě a smyslovému přetížení. Lidé na mě začnou mluvit a já vidím, jak se jim pohybují ústa, ale nic neslyším. Myslí si, že jsem jen nezdvořilá, ale ve skutečnosti je to proto, že moje bolest, únava a smyslové přetížení se zhoršily natolik, že se můj mozek vypíná a nedokážu se soustředit na nic jiného než na bolest.“ - Bethan B. W.

Paige Wyant
https://themighty.com/.../fibromyalgia-flare-habits.../

"Flare" - zhoršení zdravotního stavu při fibromyalgii https://fibromyalgik.webnode.cz/.../flare-zhorseni.../