21 příznaků dětí s fibromyalgií, které byly považovány za "růstové bolesti"

04.04.2024 14:43

Jako dítě jsem v noci nespala a plakala, protože mě bolela kolena tak, že jsem to nemohla vydržet, a svaly na nohou jsem měla tak bolestivě napjaté, že i opření o měkké prostěradlo bylo nesnesitelné. Ale po návštěvě nespočtu lékařů a měsících testů mi bylo řečeno, že mé nohy a kolena jsou naprosto v pořádku. "Nejspíš jsou to jen růstové bolesti," říkali mi lékaři. "Nic, kvůli čemu byste si měli dělat starosti."

Pokud trpíte fibromyalgií, může vám to znít až příliš povědomě. Mnoho lidí s fibromyalgií začíná pociťovat příznaky již v dětství, ale nedostatečná informovanost o tom, jak fibromyalgie a další chronické bolestivé stavy mohou postihnout děti, vede k tomu, že mnozí lékaři bolesti a příznaky, které dítě může pociťovat, smetou ze stolu. Příliš často trvá roky (nebo dokonce desetiletí), než se najde lékař, který skutečně naslouchá a je schopen stanovit přesnou diagnózu.

Lékařská komunita musí přestat odmítat stížnosti dětí a přisuzovat jejich příznakům pouhé "růstové bolesti". Abychom lépe pochopili, jak mohou vypadat rané příznaky fibromyalgie u dětí čtenáři Mighty se podělili o příznaky fibromyalgie, jenž zažili jako děti a ukázaly se být něčím víc než jen "růstovými bolestmi". Tyto příznaky je třeba brát vážně.

Zde je to, o co se s námi podělili:

  1. "Silné bolesti a křeče po tělocviku. Vždycky mi říkali, že 'po cvičení to bolí každého', takže jsem vyrostla v domnění, že všichni se cítí stejně jako já." - Kai M.

  2. "Na svůj věk jsem pociťoval extrémní únavu. Ta byla spojena se silnou bolestí po celém těle, kůže i kostí. Byl jsem také extrémně citlivý na bolest, která by normálně zdravému člověku sotva vadila. Když si ostatní děti ve třídě v pohodě hrály při tělocviku, já jsem většinou nemohl, protože mě bolely nohy, jako bych měl po celém povrchu modřiny. Ruce mě bolely nahodile a měl jsem pocit, jako by mě do nich někdo praštil." - Mikki I.

  3. " Fibro body. Vždycky mě bolelo, když mi je lidé mačkali." - Brittany H.

  4. "Neklidné nohy, které mi byly nepříjemné po celou dobu vyučování, bolest, která mi v noci nedala spát, citlivost na světlo a zvuk, která byla nesnesitelná, a únava, kvůli které jsem z neznámých důvodů zaostávala za svými kamarády." - Marissa E.

  5. "Slunce bylo tak ostré, že jsem nemohla otevřít oči. Dokonce i uvnitř." - Ekka N.

  6. "Zdálo se mi, že mě pořád bolí kotníky. Zkoušela jsem sporty a líbila se mi ta představa, ale fyzická zátěž se mým mladým kotníkům nelíbila. Vždycky to bylo 'jsi stařena, Lex!' A všichni jsme žertovali, že to jsou růstové bolesti. Ve velmi mladém věku přišly také deprese. Jakmile mi ji v sedmnácti letech diagnostikovali, všechno se to spojilo. Teď je mi devatenáct a pořád se mi stává, že mi říkají 'jsi moc mladá na to, aby tě to takhle bolelo'." - Alexis Mae G.

  7. "Neustálé pálení a hlodání v nohách a občas i v rukou." - Kyndra E.

  8. "Kromě standardních příznaků fibro byly pro mě velkými příznaky: neobvyklá citlivost na materiály oblečení, změny počasí a slabost související s fyzickou námahou. Dělalo mi potíže sedět se zkříženýma nohama na podlaze (což se vyžadovalo na základních školách prvního stupně) a hrát si venku s ostatními dětmi." - Georgia D.

  9. "Nesnášenlivost tepla! Vždycky jsem byla podrážděná, když mi bylo horko." - Chelsea M.

  10. "Únava. Tolik únavy a já jsem nechápala proč. Bolely mě prsty a nohy, jako bych si je zkroutila, ale přitom jsem se ani nehýbala. Ruce a nohy mi otékaly a bolely mě a já netušila proč." - Samantha M.

  11. "Bolest nohou. Lidé mi říkali, že se jedná o tibiální syndrom, když jsem dělala  roztleskávačku. Jen jsem přikývla a souhlasila. Ale v hloubi duše jsem věděla, že je to něco jiného." - Christina M. P.

  12. "Nemohla jsem spát s váhou pravého kolena na levém, měla jsem pocit, že mám příliš těžkou hlavu na krku." - Gwen K.

  13. "Pocit něco mezi křečí v noze a nataženým svalem v chodidle. Občas se mi zablokovala kyčel nebo mi v ní křuplo, což se označilo jako růstové bolesti nebo "jedna z těch věcí". Teprve od té doby, co mi byla ve 30 letech stanovena diagnóza, začínají tyto věci dávat smysl." - Sophie R.

  14. "Hodně mě bolelo v krku. Později mi byly odstraněny mandle. Také mi byl diagnostikován virus Epstein Barr." - Paulette N.

  15. "Únava, bolesti žaludku, které byly přičítány hormonům nebo syndromu dráždivého tračníku, bolesti svalů a kloubů. Vždycky jsem chytla nějaký bacil a mívala to horší a déle než lidé kolem mě. Neustále se mě lékař ptal, jestli nemám depresi, i když mi bylo jen špatně a byla jsem unavená z toho, že mi je pořád špatně a jsem unavená." - Julie M.

  16. "Ležela jsem na zádech a najednou jsem se nemohla posadit ani pohnout. Bolela mě celá spodní část zad, až mě to vyděsilo..." - Amber Y.

  17. "Po celou dobu mého raného dospívání mě bolela záda tak silně, že jsem se schoulila do polohy plodu, všechno mi zbělelo, protože ta bolest byla tak silná a nemohla jsem si ani zavolat o pomoc." - Jenny H.

  18. "Měla jsem extrémní svalové křeče v dolních končetinách. Přičítala jsem to lekcím baletu, ale po 12 letech tance to bylo něco, co jsem nikdy předtím nezažila a měla jsem vědět, že je něco špatně. Můj rodinný lékař mi dal léky na uvolnění svalů a jen mi řekl, abych se více protahovala." - Elyse B.

  19. "Únava. Bylo to mnohem horší, když jsem začala menstruovat. V té době jsem hodně chyběla ve škole." - Vonda M.

  20. "Tísnivý pocit sevření končetin, po kterém se mi točila hlava a měla jsem pocit, že omdlím. Doktoři říkali, že to jsou jen růstové bolesti a že to dramatizuju." - Emma F.

  21. "Jako teenagerka jsem musela na střední škole chodit na tělocvik, ale pouhé skákání přes překážky nebo lehký běh po dráze mohly mít za následek těžce natržené kvadricepsy, hamstringy a vysilující tibiální syndromy. Bylo to frustrující. Trapné. Horší bylo, že většina učitelů nevěřila, že mám bolesti, které jsem zažívala, a myslela si, že to předstírám. Křičeli na mě a trestali mě za to, že jsem se snažila z hodiny "vykroutit". Když se ohlédnu zpět s tím, co vím teď, přináší mi to jistý klid, že jsem to konečně pochopila. Konečně vím, že to nebylo jen v mé hlavě." - Natalie H.

Autor: Paige Wyant
https://themighty.com/topic/fibromyalgia/fibromyalgia-symptoms-kids-not-growing-pains/

Článek má pouze informativní charakter, nenahrazuje lékařskou péči. Léčbu vždy konzultujte s lékařem.

Děkujeme za sdílení. Sdílením článků zvyšujete povědomí nejen o FM.