Dvě pacientky s chronickou bolestí se podělili o své zkušenosti s COVID

01.12.2020 16:09

Onemocnět COVID-19 je pro každého stresující, ale může to být ještě těžší, pokud již žijete s chronickým onemocněním.
Dvě maminky, jedna s roztroušenou sklerózou, druhá s řadou chronických stavů včetně fibromyalgie, osteoartrózy a migrény, strávily týdny horečkou, únavou a tlakem na hrudi. Stále se vzpamatovávají a mluví o tom, čím prošli.

Christy Sagal Orrick, 47 letá maminka z Denveru, kde žije se svým manželem a dospívající dcerou má fibromyalgii, osteoartrózu, migrénu, syndrom chronické únavy a astma, se probudila 12. března 2020 s některými nepříjemnými gastroenterologickými příznaky. Krátce zvážila, zda by mohla mít COVID-19. "Myslela jsem, že to byla úzkost, která mě přiměla myslet si, že bych mohl mít ten virus," vzpomíná. "Ale pak jsem se po téměř dvou týdnech gastroenterologických příznaků probudila s šimráním v krku." Zavolala jsem svému lékaři.“
Do 25. března měla horečku a bylo jí opravdu špatně. "Moje plíce se začaly stahovat." Měla jsem pocit, že na hrudi mám těžké závaží,“ vzpomíná. "Plíce mě opravdu bolely, a to neodpovídá žádnému z mých chronických stavů." Můj lékař řekl, že jsem pozitivní na COVID-19 a že je nejlepší vydržet doma. “ Bylo jí řečeno, aby šla do nemocnice, pouze pokud by měla potíže s dýcháním. "Bylo to pro mě velmi matoucí," říká. "Myslela jsem si, že když to dokážu zvládnout, budu v pořádku." Ale byl tam také strach. Nemocniční tašku jsem měl zabalenou pro každý případ.“
Christy, která má také hypotyreózu a hypertenzi, si vzpomíná na pocit dušnosti a ještě větší únavu než obvykle. "Ležela jsem v posteli tři týdny a nemohla jsem nic dělat," říká. Nešla do ordinace lékaře na test na COVID až do 10. dubna, protože nesplňovala všechna kritéria. "Když jsem konečně dostala test, byl negativní, ale doktor mi řekl, že jsem stále považována za pozitivní," říká. "Mysleli, že jsem byla pozitivní, ale teď už nejsem."
Zvláště se bála hospitalizace, protože nevěděla, zda by jí nemocnice dala všechny dlouhodobé léky proti bolesti, které bere. "Jednou z mých zpanikařených myšlenek bylo, že když budu na ventilaci, dostanu všechny svoje léky?" vzpomíná.
Aby se tak nestalo sepsala na list papíru všechny léky, které užívá, spolu s dávkami, a dala je svému manželovi. "Užívám léky, jako je gabapentin a když léčbu přeruším můžu mít záchvat," vzpomíná. "Myslela jsem, že když mi někdo zapomene dát léky co užívám zabije mě to."
Naštěstí pro Christy mohla během nemoci zůstat doma. Její lékaři ji pravidelně kontrolovali. Každých několik hodin testovala na zapůjčeném pulzním oxymetru nasycení krve kyslíkem, a i když občas trochu poklesl, vždy se rychle vrátil do normálu. "Ležela jsem na břiše na doporučení lékaře, když jsem cítila, že mi stahují plíce," vzpomíná Christy. "Zvládla jsem to, jak nejlépe jsem mohla." Cítila jsem se čtyři týdny v bezprostředním nebezpečí. “
Christy si není jista jak se virem nakazila. Myslí si, že je možné, že ho dostala od své dcery, která chodí do školy s mnoha zahraničními studenty a na začátku března měla přetrvávající kašel a malou teplotu. Christyin manžel, který cestuje za prací, mohl mít také mírnou verzi viru, říká. "Byl hodně vyčerpaný a zároveň byl asi týden nemocný a on je obecně velmi zdravý," říká.
Christy se neizolovala od své rodiny, ale často byla tak vyčerpaná, že zůstala v ložnici. "Můj manžel a dcera mi přinesli to, co jsem potřebovala, když jsem byla příliš slabá na to, abych sešla dolů," vzpomíná.
V polovině května začala Christy pociťovat menší únavu a její teplota se vrátila k normálu. Ale stále má nějaké potíže s plícemi (její lékař jí předepsal antibiotika azithromycin) a říká, že týdny nemoci si vyžádali daň na její psychice.
"Musela jsem změnit myšlení a říct, víš co?" To dám, “říká. "Jsem zvyklá zvládnout chronickou bolest a jsem odolná." Měla jsem těžké migrény, kdy jsem musela mít intravenózní léčbu bolesti. Ale byly to týdny plicních potíží a pocit nevolnosti. Teď je to konečně za mnou. “

Anamarii (Mimi) Grabovenko, majitelce dvou školek na Long Islandu 31. března po té co právě dokončila dvouhodinové videokonference s některými ze svých studentů se náhle při vaření večeře pro svou rodinu udělalo špatně. Tu noc měla teplotu a další den byla bez teplot. Ale pak se u ní objevil štěkavý kašel a její teplota vzrostla - během příštího týdne přes 40 C°.
Vzhledem k tomu, že Mimi má RS - roztroušenou sklerózu (byla diagnostikována před 17 lety s relaps-remitující RS), byla považována za vystavenou vyššímu riziku a 2. dubna jí byl proveden test na COVID-19. Její lékař také objednal rentgen hrudníku, protože cítila svírání na hrudi, ale naštěstí neměla zápal plic. 4. dubna se její vrátil test COVID-19: pozitivní.
Kromě horečky měla hrozný kašel, zvracení, průjem, vředy na špičkách prstů na nohou, vyrážku na hrudi, břiše a stehnech. Ztratila také čichové a chuťové vjemy, ale naštěstí po dvou týdnech se to vrátilo do normálu. Musela ukončit léčbu RS, protože její systém nebyl dostatečně silný.
Prvních 22 dní své nemoci byla Mimi izolovaná ve své ložnici, pak se přestěhovala do domu u bazénu, aby se vzdálila od svého manžela a dcery, studentky, která se nedávno vrátila domů, když se její škola zavřela. Asi pět dní Mimi brala Tylenol (paracetamol) každých šest hodin a třikrát až pětkrát denně vstupovala do parní sprchy, aby jí pomohla uvolnit kašel a zmírnit tlak na hrudi.
"Myslím, že tím, že mám RS mi v den testování lékař předepsal Z-pack (antibiotika azithromycin) a inhalátor," říká. "Předepsal mi také lék na kašel, ale nebyl na skladě, takže jsem ho nikdy nevyzvedla." Parní sprchy však opravdu pomohly. “ U Mimi její horečka stoupala a klesala po dobu 20 dnů.
Její lékař RS - neurolog a internista jí ob den volal, aby ji zkontroloval. Po 20 dnech horečky, která stoupala a klesala horečka ustala a po dobu šesti dnů byla bez horečky. 10. května byla znovu testována na COVID-19. O dva dny později dostala výsledek: stále pozitivní. Téhož dne se její vrátila malá teplota.
"Požádala jsem o další testování, protože moje dcera může mít autoimunitní onemocnění, zatím si nejsou jisti," říká. "Nechci se přestěhovat zpět do domu, dokud nebudu mít negativní test."
Mimiin lékař ji plánuje znovu otestovat na přítomnost viru a na protilátky proti koronaviru. "Přestože bych chtěla darovat plazmu a pomoci někomu jinému, nemohu kvůli své RS," říká. Od diagnózy COVID-19 musela odložit léčbu, kterou obvykle dostává pro její RS, která spočívá v injekcích každých několik měsíců.
Mimi stále kašle a její lékař jí předepsal další antibiotikum, doxycyklin. Tentokrát má pocit, že se zlepšuje. Zatímco byly noci, kdy sotva spala, Mimi říká, že znovu spí lépe. Přála by si, aby se mohla vrátit zpět do domu.
"Moje matka přijde a hodí mi ovoce a zeleninu, a kdykoli něco z domu potřebuji, zavolám a můj manžel nebo dcera mi to donesou," říká. "Chci jen, aby bylo všechno lepší." Chtěla bych znovu kontakt s rodinou. “
https://www.practicalpainmanagement.com/…/covid-multiple-sc…

Až 27. května po třech dalších testech měla Mimi negativní výsledek na COVID-19. Přestěhovala se zpět do domu za rodinou a virus nedostal ani její manžel, ani její dcera. Je v pořádku i přes přetrvávající bolestivý kašel, ale vyvinul se u ní nový, související příznak - záchvaty paniky. Stále ji trápí přetrvávající kašel. Zřídka jde ven, raději si nechává dodávat potraviny a teprve nedávno se jí vrátila síla, aby začala znovu užívat své léky na RS.
Současné důkazy naznačují, že RS nezvyšuje riziko úmrtí na COVID-19. Lidé s RS však mohou být náchylnější k závažnému případu COVID-19. Některé léky na RS mohou zvýšit pravděpodobnost vzniku komplikací z infekce COVID-19, ale podle Národní společnosti pro roztroušenou sklerózu by tato rizika měla být vyvážena rizikem odložení nebo ukončení léčby. Obecně platí, že jedinci s RS, kteří v současné době užívají terapii modifikující onemocnění (DMT), mohou v léčbě pokračovat, ale ti, kteří mají pozitivní test na COVID-19 nebo se u nich objeví příznaky viru, by se měli poradit se svým poskytovatelem zdravotní péče a zjistit nejlepší postup.
Kromě pozitivního testování na virus se několik týdnů Mimi nevyvinuly žádné detekovatelné hladiny protilátek proti COVID-19. "Můj lékař si myslí, že jsem si nevytvořila protilátky kvůli chemoterapii, kterou používám k léčbě RS," říká Mimi. "Jiná osoba o které vím, že měla COVID a je na stejném léku a té se vyvinuly protilátky, takže je těžké říct čím to bylo."
Mezitím, na jaře roku 2020, protože dva měsíce neobdržela své léky, začala pociťovat příznaky RS. "Mým klasickým příznakem je, že začínám mít potíže se sevřením levé ruky a nemohu chytit věci," vzpomíná Mimi. "Obvykle to začíná malíčkem." Stává se mi, že snadno upustím věci. Ale můj lékař doporučil, abych v tom okamžiku nedostala léčbu. “
Její příznaky nezmizely a někdy bylo těžké říci, co je z RS a co z viru. "Během těchto dvou měsíců jsem se třásla a brněl měl malíček," vzpomíná. "Ale také jsem se třásla od COVID, takže bylo těžké říct, co je co." Osobně si myslím, že to bylo kvůli RS. RS mám dlouho a znám dobře svoje tělo. “
Mimi obvykle dostává dvě infuze svých léků na RS (po dvou týdnech) každých pět nebo šest měsíců. Poté, co nedostala své léky od října 2019, konečně mohla dostat dvě infuze léků na RS, první 9. července 2020 a druhou 23. července 2020. Po druhé dávce se cítí lépe. "Úplně cítím ten rozdíl," říká. "Zase cítím prsty."
Ale i když se příznaky roztroušené sklerózy u Mimi zlepšily, když může znovu užívat léky, stále se necítí úplně zotavená z COVID-19. Její vytrvalý kašel je bolestivý a když se zhluboka nadechne, bolí to. „A pořád nemůžu spát na zádech,„ říká. „Pořád mám v jícnu takový divný pocit, když to zkouším. Takže teď spím na břiše.”
Když byla nemocná koupila si pulzní oxymetr, a říká, že její hladina kyslíku je obvykle mezi 95 a 97. Když má záchvaty kašle, může klesnout až na 90.
Mimiin lékař nemá pocit, že by se potýkala s dlouhodobými účinky COVID-19, i když chce, aby někdy navštívila kardiologa kvůli vyšetření. Fyzické symptomy stranou, Mimi říká, že po COVID-19 je psychicky traumatizovaná. Má strach jít ven. "Nedávno jsem šla do obchoďáku a dostala jsem panický záchvat, protože osoba vedle mě byla příliš blízko," vzpomíná. "Naštěstí tam byla moje dcera a ukázala ženě, aby se tolik nepřibližovala."
Mimi prodala budovu, ve které byla jedna z jejích předškolních zařízení, a tato školka je natrvalo uzavřena. Druhá školka, která sídlí v kostele je letos zavřená, ale může být znovu otevřena příští rok. Pokud ano, Mimi se může vrátit k jejímu vedení. „Ale právě teď jsou pro mě zdravotní rizika příliš vysoká," říká.
Přesto se odvažuje stále častěji jít ven. Dokonce byla v supermarketu. Ale když se tam dostane a vidí frontu nezůstane na nákupy, protože nechce být v davu. Téměř sedm měsíců po diagnóze se jí stále špatně spí, probouzí se ve tři ráno a nedokáže znovu usnout do pěti ráno.
Ale Mimi je stále odhodlána jít dál. „Nevěřím, že by tím moje tělo mohlo znovu projít,´´ říká. „Nemůžu jen tak sedět. Rozhodně se chci věnovat novým projektům, ale musím na to přijít. Jen vím, že teď nezvládám spoustu stresu.”
https://www.practicalpainmanagement.com/…/covid-19-survivor…