Fibromyalgie způsobila, že se můj svět řítil z kopce dolů

01.09.2021 20:40

Když jsem se prvně vdala, byla jsem pyšná na to, že jsem "téměř dokonalá" manželka. Vařila jsem, uklízela, prala, dělala prakticky všechno, co by udělala žena v domácnosti z padesátých let, kromě toho, že jsem svého manžela u dveří vítala martini. Byla jsem na sebe pyšná, že pracuji na plný úvazek, dokončuji postgraduální studium a udržuji dům v perfektním stavu. Ale nečekaná návštěva se bohužel chystala zničit mou pověst dokonalé manželky.

Moje diagnóza fibromyalgie způsobila, že se můj svět řítil z kopce dolů. Vše, co mi dávalo hrdost, mi bylo náhle odebráno. Moje práce učitelky na plný úvazek se musela snížit na poloviční. Moje láska k vyhledávání receptů a experimentování v kuchyni mi najednou připadala jako mučivá povinnost. Týdny ubíhaly, aniž bych doma uklízela, a já si připadala jako lajdák. A čím víc prádla přibývalo, tím těžší pro mě bylo ho prostě hodit do pračky. Manžel se mě ptal, co by mohl udělat, aby mi pomohl, a já pokaždé namítla, že to jsou "moje" povinnosti. Brzy jsem však podlehla a dívala se, jak dělá věci, které jsem kdysi dělala za něj, s pocitem viny usazeným v krku. Styděla jsem se za to, jakého člověka ze mě fibromyalgie udělala.

Cítila jsem se jako troska a věděla jsem, že musím vyhledat pomoc. Seděla jsem na židli v ordinaci terapeutky a vylévala si stud, zatímco jsem dusila slzy. Obrátila mé negativní myšlení a požádala mě, abych se zamyslela nad tím, jak moje chronické onemocnění pozitivně ovlivnilo můj život. Snažila jsem se té otázce nesmát. Jak by něco, co mi způsobilo tolik bolesti a zcela mi vykořenilo dosavadní život, mohlo mít i pozitivní stránky? Protože jsem věděla, že moje terapeutka také žije s chronickým onemocněním, dala jsem jí za pravdu a místo smíchu jsem seděla v zamyšlení.

Tehdy jsem si uvědomila, že díky fibromyalgii se můj vztah s manželem stal vyrovnanějším. O domácí práce a povinnosti jsme se dělili více než kdykoli předtím. Před fibromyalgií se mě manžel vždycky ptal, s čím by mi mohl pomoci, a já ho odháněla. Nyní se však o to, co je třeba udělat, dělím s ním a společně rozdělujeme a panujeme. A co víc, můj manžel vždycky rád pomůže. Cítila jsem tolik studu a viny za to, že nejsem schopná dělat vše, co jsem dřív dělala pro manžela, ale vědomí, že se cítí šťastný a užitečný, když mi pomáhá, mě zbavuje části této bolesti. Nyní sdílíme rovnocennější partnerský vztah, za který jsem nyní velmi vděčná.

Sáhněte si do svědomí a převraťte své pocity viny a studu naruby a podívejte se na to z jiného úhlu pohledu. Allison M.

Jaká pozitiva vám chronické onemocnění přineslo do života?

 

Sdílením článků zvyšujete povědomí nejen o FM.