Jak zmírnit pocit viny "mámy" při životě s fibromyalgií

02.07.2022 10:53


Být mámou je nejtěžší práce na světě i v těch nejlepších časech, natož když se potýkáte s chronickým onemocněním.

Pocit "maminkovské viny" byl jedním z nejtěžších a nejsilnějších pocitů, se kterými jsem se musela vypořádat, když fibromyalgie pomalu, ale jistě ovládla všechny aspekty mého života.

V počátcích fibro

  • Naše rodinné dny venku se zastavily

  • Chyběla jsem na školních představeních, sportovních dnech a dalších akcích.

  • Ani doma jsem nemohla s dětmi dělat mnoho aktivit, které jsem vždycky dělala.

  • Můj od fibromyalgie zamlžený mozek nedokázal udržet konverzaci nebo se soustředit dostatečně dlouho na to, aby mohl naslouchat mým dětem.

  • Byla jsem popudlivá a nevrlá, protože jsem bojovala s bolestí z vyčerpání a snažila se vyrovnat s touto neviditelnou chronickou nemocí.

  • A co bylo nejhorší, byly chvíle, kdy jsem nemohla obejmout své děti, protože to bylo příliš bolestivé.

Měla jsem vysoká očekávání, pokud jde o to, jak chci vychovávat své děti, a ani na okamžik mě nenapadlo, že přijde doba, kdy nebudu moci dojít k jejich naplnění. Měla jsem pocit, že jsem všechny zklamala, a pocit viny mámy mě rval na kusy. Cítila jsem se na sebe naštvaná a frustrovaná, což způsobilo, že mé příznaky prudce vzrostly. Byl to takový začarovaný kruh a trvalo dlouho, než jsem se z něj dostala, ale tady je pět rad, které mi pomohly.

 

5 nejlepších tipů, jak zmírnit pocit viny mámy, když žijete s fibromyalgií
  1.  Obviňování - za prvé a především, není to vaše vina, že máte fibromyalgii.

  2. Sebemrskačství - kdyby vaše nejlepší kamarádka procházela vším, čím procházíte vy, slovně byste ji zbili? Ne, tak proč to dělat sobě? Ulevte si a vězte, že děláte, co je ve vašich silách, a to je to, na čem opravdu záleží. Mluvte se sebou stejně, jako byste mluvili s někým, koho máte rádi.

  3. Očekávání - jaká očekávání na sebe kladete? Jsou realistická, nebo velmi vysoká? Mějte trochu soucitu sami se sebou a trochu snižte svá očekávání vůči sobě, abyste jich dosáhli. Buďte flexibilní, jsou dny, kdy je třeba očekávání opustit, abyste si mohli odpočinout, bez pocitu viny a bez odsuzování.

  4. Na co se zaměřujete? - Zní to jako zvláštní otázka, ale tady je důvod, proč jsem ji zařadila. Představte si, že je to lehčí den. Podařilo se vám pomoci dětem a dokonce jste s nimi strávili kvalitní čas, ale je tu jedna věc, kterou jste měli v plánu udělat, a neudělali jste ji. Zaměříte se na všechny skvělé věci, které jste udělali, nebo na tu jednu, kterou jste nestihli? V devíti případech z deseti se soustředíte na tu jednu věc, a to ve vás vyvolá pocit, že prostě nejste dost dobří. Začněte si psát deník, abyste viděli černé na bílém, co všechno skvělého ještě pro své děti děláte, možná vás to překvapí a zlepší vám to náladu.

  5. Improvizujte, mějte plán A a plán B - fibromyalgie může být tak nepředvídatelná, a tak vám vynalézavost a připravenost improvizovat podle toho, jak se cítíte, může výrazně usnadnit život. Ať už jde o změnu plánované činnosti nebo o požádání přítele o pomoc, pokud je den náročný, buďte připraveni s alternativami! Také jsem se rozhodla, že nebudu mluvit o tom, co budeme dělat v ten který konkrétní den, pro případ, že bych se necítila dost dobře a měla bych pocit, že jsem své děti opět zklamala, ale pokud se budu cítit dobře, čekalo by na děti nějaké milé překvapení.

Děláte to nejlepší, co můžete, a vaše děti vás milují... to je to, na čem opravdu záleží!
Autor: Lynne Said https://ukfibromyalgia.com/blog/how-to-ease-mum-guilt-when-living-with-fibromyalgia

Článek má pouze informativní charakter, nenahrazuje lékařskou péči. Léčbu vždy konzultujte s lékařem.
Sdílením článků zvyšujete povědomí nejen o FM.