Místní a časová dostupnost zdravotních služeb

02.02.2020 01:26


Mnoho pacientů si stěžuje na dlouhé objednací lhůty a nemožnost sehnat lékaře, který je vezme do péče. Není výjimkou, že pokud se budete chtít objednat na rehabilitace či k psychologovi, počkáte si v lepším případě měsíc, v tom horším tři a více. Termín u odborných lékařů může být mnohem delší a to i při větších zdravotních potížích.. Dlouhé čekání na ošetření prohlubuje zdravotní problémy https://www.helpnet.cz/akt…/hleda-se-fyzioterapeut-zn-specha.
Roli hraje i u jaké pojišťovny jste pojištění - když zařízení vyčerpá peníze na klienty konkrétní pojišťovny, dalšího už ošetřuje zadarmo. A to se nikomu nechce. Odmítnut může být také ten, kdo si pojištění platí u některé z menších pojišťoven, se kterou zdravotní zařízení nemá uzavřenou smlouvu. Mnoho lidí tak raději zvolí soukromé praxe, přestože zde léčbu pojišťovna nehradí. Dají přednost řešení zdravotního problému ihned než čekat a trpět.

Jakou maximální dobu můžete čekat na potřebné vyšetření?
Limity v tomto směru stanovuje nařízení vlády o místní a časové dostupnosti zdravotních služeb (č. 307/2012 Sb.) https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2012-307#p1. Pro některé vybrané výkony nařízení uvádí vyloženě lhůty časové dostupnosti a stanovuje i dojezdovou dobu vyjadřující místní dostupnost hrazených služeb podle oborů či služeb ambulantní i lůžkové péče (např. dojezdová doba k praktickému lékaři je max. 35 minut). Právo na časovou a místní dostupnost služeb hrazených z veřejného zdravotního pojištění dává přímo zákon o veřejném zdravotním pojištění (v § 11) https://www.zakonyprolidi.cz/cs/1997-48 a tuto dostupnost garantuje pojištěnci jeho zdravotní pojišťovna prostřednictvím uzavřených smluv s poskytovateli zdravotních služeb. Na webech jednotlivých pojišťoven najdete seznam zdravotních zařízení se kterými mají uzavřenou smlouvu.

Plánovaných výkonů, u kterých je stanovená nepřekročitelná lhůta časové dostupnosti, je několik:

  • náhrada kyčelního kloubu a kolenního kloubu – 52 týdnů,
  • artroskopie – 8 týdnů,
  • operace katarakty – 30 týdnů,
  • zahájení biologické léčby roztroušené sklerózy – 4 týdny po její indikaci,
  • echokardiografie – 10 týdnů,
  • angiografie nekoronárních tepen a vaskulárních intervenčních výkonů – 8 týdnů,
  • denzitometrie – 16 týdnů,
  • mamografické vyšetření – 6 týdnů,
  • magnetické rezonance –5 týdnů,
  • endoskopického vyšetření – 4 týdny,
  • počítačová tomografie – 3 týdny a
  • skiagrafie a sonografie – 2 týdny.

Lhůty se neuplatňují, když je pacienta akutně vyšetřit. Podobně u mamografu je lhůta stanovená pro výkon v rámci prevence, nikoli při podezření na onkologické onemocnění.

V rámci svého práva na volbu poskytovatele zdravotních služeb nemusíte plánované vyšetření nebo operaci absolvovat ve zdravotnickém zařízení, kam vás poslal ošetřující lékař. Pokud vám přijde čekací lhůta dlouhá, můžete si vybrat jiné pracoviště, kde je kratší ( pokud vás bude moci dané pracoviště přijmout). Teoreticky si můžete vybrat i poskytovatele, který nemá smlouvu s vaší pojišťovnou. Pak si ale zdravotní služby budete muset uhradit, bez možnosti refundace. Máte sice právo na výběr lékaře a zdravotnického zařízení (tedy poskytovatele zdravotních služeb), ovšem aby poskytnutá péče mohla být uhrazena z veřejného zdravotního pojištění, musíte si vybrat takového, který má smluvní vztah s vaší zdravotní pojišťovnou.

Evropská nařízení vám dávají možnost absolvovat vyšetření nebo léčbu i v jiné zemi EU https://www.vzp.cz/…/planovana-pece-poskytnuta-pacientovi-v…. Pokud by šlo o péči hrazenou z českého veřejného zdravotního pojištění, která pacientovi nemůže být v ČR poskytnuta bez zbytečného odkladu, v medicínsky ospravedlnitelné době (což znamená, že čekací doba by přesahovala přijatelnou dobu vycházející z objektivního lékařského posouzení potřeb pacienta při zhodnocení jeho zdravotního stavu), pojišťovna by pacientovi schválila a uhradila danou zdravotní péči v některé ze zemí EU, s tím, že pokud máte zajištěnou péči ve stanovené lhůtě časové dostupnosti, ale sami se z nějakého důvodu rozhodnete pro jiného poskytovatele zdravotních služeb, nebude se jednat o nesplnění lhůty, i kdyby pak ta byla sebedelší.
https://www.vzp.cz/…/otazk…/jak-je-to-s-cekanim-na-vysetreni

Nařízení vlády o místní a časové dostupnosti platí v Česku už sedm let. Až nyní však ministerstvo zdravotnictví provedlo ve zdravotních pojišťovnách kontrolu, která odhalila, že úprava neposkytuje obecné vodítko k tvorbě sítě. Zdravotní pojišťovny, které za problematiku zodpovídají, ovšem v tuto chvíli nemají ani kompletní informace o tom, kteří poskytovatelé skutečně přijímají pacienty, a co se týče čekacích lhůt, chybí jim údaje, kdy vlastně byly pacientům zákroky či vyšetření indikovány. Ministerstvo proto připravilo sadu opatření, která by měla situaci zpřehlednit. Patří do ní povinné hlášení čekacích lhůt, tzv. trojcestná žádanka informující on-line i zdravotní pojišťovnu, a také formulář stížností na webu ministerstva. https://www.zdravotnickydenik.cz/…/zlepsit-mistni-casovou-…/

Článek má pouze informativní charakter, nenahrazuje právní poradnu.