Příběhy pacientů - Viktorie

02.12.2019 01:01

Fibromyalgii mám celý život - největší potíže jsem začala mít někde na základní škole, kdy jsem měla velké bolesti rukou. Na celkový zdravotní diskomfort si ale pamatuji již tak od tří let- měla jsem takzvané růstové bolesti, velké potíže se spánkem a únavou. Od puberty moje potíže jen gradovaly, nedodělala jsem střední školu ani jsem nikdy nedokázala dlouhodobě pracovat. Měla jsem i velké psychické potíže, které ač byly příčinou či důsledkem nemoci, vedly až k několika pokusům o sebevraždu. Ve svých třiadvaceti jsem několik měsíců jen ležela, v lepších časech jsem používala různé kompenzační pomůcky, abych se dostala mezi lidi.

Podstupovala jsem několik druhů léčeb, názory na diagnozu se hodně měnily, brala jsem různé léky na artritidu, chronické záněty, měla jsem kortikoidy, opiáty, antiepileptika, antidepresiva... Všechny léky měly hrozné vedlejší účinky, de facto mohu říct jen to, že si to období nepamatuji, protože jsem byla pořád zfetovaná.
Fibromyalgii mi diagnostikovali až v mých pětadvaceti letech, byla to zároveň velká úleva, že vím, co mi je, zároveň ztráta naděje na vyléčení.

Shodou okolností ve stejnou chvíli, kdy jsem objevila fibromyalgii a skvělého lékaře, který mi vše vysvětlil a vyvedl mě z příšerné beznaděje, jsem od kamaráda dostala potáhnout z konopného jointu. A můj život nabral úplně nový směr.

Obstarala jsem si tehdy konopnou sušinu, kterou jsem začala nejdříve o víkendech, později i nocích, kouřit. Během krátké doby se můj zdravotní stav zlepšil natolik, že jsem nemusela užívat léky proti bolesti a postupně jsem vysadila všechny léky, které jsem užívala. Během několika měsíců jsem zahodila hůlku i všechny ortézy a mohla jsem pracovat na poloviční úvazek.

Konopí si doposud pěstuji sama, protože legální léčebné konopí, které se po mnoho let definovalo vysokým obsahem THC, pro mne nebylo ideální. Nejvíce se mi osvědčily sativní odrůdy s nízkým vyrovnaným poměrem THC a CBD. Stále zůstávám u užívání formou inhalace, jelikož mi i po letech užívání stačí velmi malá dávka a vyhovuje mi, že jí můžu jednoduše korigovat. Nyní, když je dostupné i léčebné i konopí s vyrovnaným poměrem uvažuji, že ho vyzkouším.

Kromě toho, že mi konopí pomáhá od bolesti a strašné ztuhlosti, kterou trpím zejména v oblasti hlavy, krku, ramen a rukou, v zimním období i v kolenou, se netajím tím, že si občas dopřávám větší dávky k navození psychotropního účinku. Tím si pomáhám k dosažení lepších výsledků v meditačních technikách a jemném cvičení, kterým trénuji tělo i mysl. Tříděním myšlenek pod vlivem THC si také pomáhám od psychických potíží.

V obdobích atak, kdy se mé potíže zhoršují, užívám ke konopí silnější analgetika a benzodiazepiny, vždy jen přechodně, v rámci dnů či týdnů. Jinak se mi vyplácí denní užívání mikrodávek konopí, které mě udržují v použitelném stavu. Konopí mi pomohlo nasměrovat mě na takový životní životní styl, při kterém svou nemoc zvládám fyzicky i psychicky, ukázalo mi pohled na svět, který se dá žít.

Tento příběh je součástí článku jenž byl otisknut v listopadu 2019 v Magazínu Konopí www.magazin-konopi.cz.