Zbavit se nadbytečných kil je důležitější více než si myslíte

12.06.2020 20:30

Když se člověk dozví, že má fibromyalgii přemýšlí co může udělat pro zlepšení svého zdravotního stavu. Obvykle je mu řečeno, že má myslet pozitivně, cvičit, polykat antidepresiva. Jenže trpí ukrutnou neztišitelnou bolestí a tyto rady mu nepřináší kýženou úlevu. V lékárně si vyzvedne jedny léky na bolest, druhé, třetí – ale bolesti má stále. Díky bolestem a některým lékům nemůže jíst, spát, mít dostatek pohybu a začne tloustnout. Bolí ho žaludek, trpí nechutenstvím, je unavený. Bolesti a ostatní symptomy se začnou zhoršovat, zvláště psychika. Dostane další léky a kila zase letí nahoru... Díky špatnému povědomí o FM se léčba mnoha fibromyalgiků ubírá špatným směrem. Výsledkem je zoufalý pacient se kterým nikdo nechce mít už nic společného.

Pokud máte kila navíc jste frustrovaní: Jak se cítíte, jak vypadáte, jak se k vám ostatní chovají. Jak vám lékaři tvrdí, že jste nemocní, protože máte nadváhu. Jak vám ostatní radí jak zhubnout. Jak vám nadváha způsobuje bolesti kloubů, svalů a kostí. Frustrovaní komorbidními zážitky, jako je diabetes, trávicí problémy, kognitivní dysfunkce, hormonální dysregulace, poruchy spánku a další.

Tři čtvrtiny fibromyalgiků má nadváhu či je obézních z důsledku FM. Zbavit se nadbytečných kil je důležitější více než si myslíte.
https://fibromyalgik.webnode.cz/…/zivot-s-fibromyalgii/vaha/

I mě se stalo, že díky FM jsem se dostala do stavu, kdy už nedokáži sama nic uvařit. Do té doby jsem jedla zdravě a kvůli různým zdravotním potížím měla už hodně upravený jídelníček. Díky odkázání na to co mi kdo nakoupí a uvaří jsem začala jíst málo a špatně. Moje strava se skládala z pár trvanlivých potravin položených u lůžka. Výsledkem byla podvýživa, nadváha a pocit, že nikdy už nezhubnu. Na obezitologii mi bylo sděleno, že kvůli imobilitě mi nemohou pomoci. Na internetu jsem narážela na řadu protichůdných článků o stravování u FM, nepodložených žádným reálným výzkumem. Až studie z posledních let se více zaměřují na stravování a mnohé osvětlují. Díky tomu se mi podařilo identifikovat dietní chyby, které jsem dělala byť v dobré víře, že jde o zdraví prospěšné potraviny. A výsledkem bylo zlepšení zdravotního stavu, úbytek kil a to i v mém případě bez pohybu.
Přelomové bylo i zjištění, že u FM se nachází zánět a ten způsobuje bolest. Lidská obezita je spojena s chronickým systémovým zánětem nízké úrovně, změnami struktury a funkce mozku a kognitivní poruchou. Modely obezity u hlodavců ukazují, že strava s vysokým obsahem kalorií způsobuje zánět mozku (neuroinflammation) ve více regionech, včetně hipokampu, a poruchy v úlohách paměti závislých na hipokampu. 

https://www.frontiersin.org/articles/…/fnhum.2019.00464/full
https://fibromyalgik.webnode.cz/…/lide-s-fibromyalgickym-s…/
https://fibromyalgik.webnode.cz/…/neurogenni-a-systemovy-z…/
https://fibromyalgik.webnode.cz/…/fibromyalgie-je-zanetliv…/

U FM se vše točí kolem neurozánětu od kterého vám nepomohou žádné léky. Ale omezení zánětlivých potravin, zařazení více protizánětlivých potravin do jídelníčku, omezení cukru, eliminace chronického stresu, vhodný pohyb a zhubnout. Výhodou je, že na tato léčba není nákladná. Nejsou k tomu třeba žádné speciální potraviny ani recepty. Nikam kvůli tomu nemusíte chodit. Relaxace, dýchání i nenáročné cvičení můžete provozovat doma zdarma. Podrobnosti najdete na: https://fibromyalgik.webnode.cz.

Strava – nadváha – hubnutí jsou důležitá témata, kterým je třeba se věnovat.

Článek má pouze informativní charakter, nenahrazuje lékařskou péči. Léčbu vždy konzultujte s lékařem. 

Sdílením článků zvyšujete povědomí nejen o FM.