Jak mi lékařská marihuana změnila život

10.10.2021 17:43

Vyrovnávání se s cyklem chronické bolesti, úzkosti a deprese způsobené fibromyalgií mě zbavovalo naděje. Když se zdálo, že všechno ostatní selhalo, rozhodla jsem se vyzkoušet marihuanu - a bylo to úžasné.

Bylo to zhruba v létě 2013, když jsem procházela kolem dveří matčiny ložnice a uslyšela: "Kariso, pojď si to poslechnout." Šla jsem si sednout k ní na postel a okamžitě jsem se zaposlouchala do příběhu, který běžel ve zprávách. Byl o holčičce, kterou sužovaly záchvaty. Zoufalí rodiče koupili marihuanu a účinek, který tato droga na holčičku měla se stal mezinárodní zprávou. Marihuana zmírnila její záchvaty do té míry, že mohla znovu plnohodnotně žít (v roce 2018 FDA oficiálně indikovala kanabidiol k léčbě některých typů epilepsie). Když jsem se odvrátila od televize, moje máma, člověk, který by nerozeznal bong od dýmky, se na mě podívala a řekla: "Kariso, měla bys zkusit marihuanu na svou fibromyalgii."

Krátce po komplikacích při porodu syna v roce 2009 mi byla diagnostikována fibromyalgie, což je souhrnný název pro dlouhý seznam příznaků zahrnující mozkovou mlhu, únavu a bolesti celého těla. V době diagnózy jsme s rodinou žili v Malajsii v rámci zahraničního výukového programu. Maminka zůstala doma v USA. Když se dozvěděla o mých potížích prostřednictvím Skypu mi posílala nápady k nalezení úlevy.

Bylo to náročných, hrozných sedm let plných nesnesitelných bolestí, úzkostí, depresí a myšlenek na sebepoškození. Jeden lékař za druhým mi přidávali další tabletky, které by způsobily další spoustu potíží. Celou tu dobu jsem se snažila plnit svou roli "normální" manželky, matky a učitelky. Měla jsem pocit, že jsem neustále v režimu přežívání - což není zdravé.

Moje cesta k vyzkoušení léčebné marihuany poté, co všechny ostatní způsoby léčby selhaly

Od dubna 2018 se můj život doslova obrátil vzhůru nohama - k lepšímu. Ve státě Maryland, kde nyní bydlím byla konečně legalizována lékařská marihuana a já jsem našla lékaře, který praktikuje integrovanou medicínu. Udělal si čas, aby mi naslouchal a spolupracoval se mnou, aby mi pomohl najít odpovědi. Podpořil užívání lékařské marihuany známé také jako léčebné konopí. Oba jsme četli studie, které prokazovaly pozitivní účinky užívání tetrahydrokanabinolu (THC) a kanabidiolu (nepsychoaktivní složky konopí) u pacientů s fibromyalgií, chronickou únavou, úzkostí a dalšími problémy.

Můj lékař mi poskytl informace, které jsem potřebovala, abych mohla požádat o kartu pro lékařskou marihuanu, která slouží jako předpis pro získání této látky v licencovaných výdejnách. Překvapilo mě, jak snadné bylo podat žádost: několik krátkých otázek, moje fotografie na bílém pozadí a to bylo vše. Čekala jsem asi tři týdny než státní komise pro léčebné konopí schválila mou žádost, načež jsem dostala číslo, s nímž jsem se měla vrátit ke svému lékaři. Při další návštěvě lékaře mi předložil písemné potvrzení a o 48 hodin později jsem měl dočasný průkaz. Maryland nyní vyžaduje oficiální kartu, kterou jsem si zakoupila za 50 dolarů s platností tři roky.

Teď, když jsem dostala "povolení" užívat lékařskou marihuanu, mě překvapilo, jak jsem byla nervózní. Opravdu by mi to pomohlo? Stanu se "závislým na drogách" (byla jsem hrdým absolventem vzdělávacího programu, jehož cílem je zabránit užívání drog)? Jaký byl můj další krok?

Moje první návštěva výdejny lékařské marihuany
Poté, co jsem konečně sebrala odvahu, jsem se vydala do lékárny. Představovala jsem si, že je obklopena ozbrojenou stráží a nachází se v zastrčené části města. Když jsem však dorazila na místo, obchod vypadal spíše jako čajovna než jako "obchod s trávou". Obklopena hipsterskými restauracemi jsem stiskla tlačítko a byla jsem bzučákem uvedena do malé sterilní místnosti s vysokým stolem a několika židlemi pro návštěvníky. V rohu se nacházel bankomat; rychle jsem se dozvěděla, že výdejny obchodují pouze s hotovostí. Okamžitě mě přivítali, ukázala jsem kartu a vyplnila nějaké formuláře podobně jako při návštěvě nového lékaře. O několik minut později mě za "dveřmi" přivítal čistě oblečený mladý muž, kterému bylo pravděpodobně kolem třiceti let. Očekávala jsem, že mě zavede ke skleněnému okénku za nímž bude sedět osoba v bílém chirurgickém oděvu mezi dvěma pevně namačkanými a uspořádanými řadami lékařské marihuany. Místo toho jsem se ocitla v místnosti připomínající lázně s čistými dřevěnými podlahami a tunami přirozeného světla. Na vysokém pultu se skleněnými vitrínami byly vystaveny všechny různé produkty z konopí, které nabízeli. Trochu jsem se zasmála, když se vitríny vysunuly jako zásuvky v klenotnictví. Uvnitř vitrín byly "volné květy", ke kterým jsem si mohla přivonět; pochutiny (mnohé ve formě žvýkaček); tinktury; předplněná vape pera a tradičněji vypadající předtočené jointy.

Mladík, oficiálně nazývaný "budtender" se mnou zůstal po celou dobu. Asi 10 až 15 minut jsme si povídali o tom co hledám, s čím se potýkám a že jsem nikdy předtím marihuanu nekouřila. Navrhl mi několik startovacích produktů a vysvětlil mi k čemu každý z nich slouží a jak funguje. Odmítla jsem myšlenku "květového" konopí, které musíte kouřit a na které jsem nebyla připravená. Místo toho mi prodal Elixír Half & Half Lemonade & Tea , což je konopný produkt k pití, který má pomáhat při spánku. Byl to skvělý zážitek. Zakoupila jsem si také vapovací pero "Lucid Mood" pro úlevu od bolesti a směs Mary's Medicinals 1:1, lokální přípravek na akutní bolest. Při této první návštěvě jsem utratila mezi 150 až 200 dolary, což se zdá být přibližně částka, kterou utratím pokaždé, když tam jdu (každý druhý měsíc).

Moje zkušenosti s vyzkoušením různých kmenů a produktů z lékařské marihuany
Jen s elixírem Half & Half jsem poprvé po více než deseti letech začala spát! Skutečný posilující spánek! Beru si půl polévkové lžíce před spaním a při usínání nemám pocit malátnosti a vleklého usínání, ráno nejsem ospalá. Dokonce mohu v noci vstát, abych zareagovala, když jsou děti v noci neklidné nebo vyděšené a zase usnout. Tato zkušenost mi sama o sobě změnila život. Ještě úžasnější je, že jakmile jsem se vrátila k přirozenému spánkovému režimu, poprvé po téměř deseti letech jsem zjistila, že už nepotřebuji užívat čaj každou noc, abych dosáhla posilujícího spánku. Čas od času ho používám, ale není to pro mě každodenní potřeba.

Lucid Mood "bolest" bylo první předplněné pero, které jsem vyzkoušela. Vape pera jsou často naplněna olejem získaným z rostliny konopí. Zjistila jsem, že mohu použít předplněné vape pero a zastavit cyklus úzkosti v jeho průběhu, což dále pomohlo zmírnit nárůst bolesti, který často přicházel se záchvatem úzkosti, který způsobil upadnutí do depresivního stavu. Mohla jsem se nadechnout. Měla jsem pocit, že vidím o něco jasněji a mnohem více se směji. Pane Bože, bylo tak znepokojující vidět, kolik energie jsem dříve vkládala do toho, abych vypadala a působila dobře. Bylo tak příjemné se smát. Toto pero nosím u sebe a používám ho, když cítím, že se blíží cyklus úzkosti. Dávám přednost asi třem až čtyřem vdechům a v průměru ho používám třikrát týdně.

Používám také koncentrovaný CBD olej Mary's Medicinals "The Remedy", což je tinktura (tj. koncentrovaný olejový derivát z rostliny konopí). Dopracovala jsem se k tomu, že si každé ráno po probuzení dávám pod jazyk pět kapek. CBD olej neobsahuje THC (část konopí, která poskytuje " rauš") a pomáhá mi při úzkosti, bolestech a zánětech. Experimentovala jsem i s gumovými bonbony (nazývanými také "edibles"), které mohou být skvělé, ale jejich účinek často trvá jen 30 minut až hodinu, což není spolehlivý způsob, jak ulevit od bolesti a úzkosti.

Během několika dalších návštěv jsem se dozvěděla, že kouření často přináší nejbezprostřednější účinky a může být nejsnáze kontrolovatelné, pokud jde o množství požité drogy a dobu trvání účinků. Doporučil mi několik " buds", což jsou květy marihuanové rostliny, a vysvětlil mi, proč si myslí, že by mohly být užitečné. Požádal mě, abych si k nim přivoněla s filozofií, že pokud to dobře voní, pravděpodobně to bude vhodné (tj. nos ví). A tak jsem si koupila první palici, která se jmenovala "Jilly Bean". Můj budtender mě poslal do samostatného obchodu, abych si koupil svou první dýmku, a poskytl mi slevový kupón.

Kupovat si nádobu na trávu bylo prostě divné. Z výdejny, která nabízela velmi vyspělou a poučnou zkušenost, jsem přešla do přímého obchodu s hulením a prodavačem, který mi neuměl poradit jinak než "jaká se vám líbí", tedy která dýmka vypadá hezky. Koupila jsem si malou, dost pěknou, a šla domů. Byl to nepříjemný zážitek. Připadala jsem si, jako bych lízala popelník. I když byl účinek příjemný a uklidňující, okamžitě jsem věděla, že nejsem typ dívky, která kouří dýmku. To mě přimělo poohlédnout se po vaporizéru, malém konvekčním ohřívači, který zahřívá rozemleté květy natolik, aby se z rostliny uvolnila pára, aniž by se vznítila. Rozhodla jsem se pro FORCE od Healthy Rips, který byl dodáván s mlýnkem na mletí rostlin a stál na internetu asi 150 dolarů. Jaký to byl rozdíl, když jsem vaporizér použila! Moje zkušenost s kouřením marihuany je bezproblémová a chutná podobně jako vůně.

Ať už použijete dýmku, nebo vaporizér, a já vřele doporučuji ten druhý, připravte se na to, že budete trochu kašlat. Mějte po ruce pití, které vám pomůže. Poupata se dodávají sušená jako celé květy, takže je budete muset rozlomit prsty nebo použít mlýnek, abyste je mohli vložit do svého kuřáckého zařízení. Nebudete chtít rozemlít všechnu květinu najednou, ale raději si najděte bezpečné místo, kam si budete moci odložit přebytečnou drť, dokud ji nebudete opět potřebovat. Sama jsem si vytvořila malý box, kde udržuji předměty bezpečně a uspořádaně. Mám v něm malé skleněné nádobky na marmeládu, které jsem označila štítkem s druhem mleté směsi. Květiny z výdejny uchovávám v původním obalu. A vedu si malý zápisník s druhy lékařské marihuany, které jsem užívala, a jejich různými účinky. Jedna skvělá aplikace, kterou byste měli mít v telefonu, se jmenuje LEAFLY a nabízí širokou škálu informací o různých kmenech a místech, kde je lze zakoupit. Kromě toho aplikace poskytuje malý "životopis" konkrétních dostupných rostlin, včetně chuti, recenzí a možných účinků.

Upozorňuji ty, kteří zvažují vyzkoušet léčbu chronických bolestí a souvisejících příznaků marihuanou, že jsem během svých prvních pokusů s touto látkou měla jednu špatnou zkušenost. Bylo to s vape perem a produktem zvaným "Big Lemons". Vyzkoušela jsem několik šluků z pera a všimla jsem si, že se mi zrychlil tep a cítila jsem se trochu mimo, ale tyto pocity jsem odložila stranou. O dvacet minut později jsem se začala třást a bylo mi nevolno. Pak se vše rychle vystupňovalo. Přední část mozku mi připadala příliš "živá", myšlenky se mi honily a představy létaly. Měla jsem pocit, že se nemůžu postavit na nohy, a nakonec jsem se pozvracela. Usilovně jsem se snažila soustředit na uklidnění, vědoma si toho, že prožívám slabý účinek marihuany a že brzy skončí. O tři hodiny později to skutečně skončilo. Druhý den jsem zavolala paní z lékárny a ona mě pozvala, abych si přišla promluvit. Ona i můj budtender si udělali čas, vyslechli si mou zkušenost a vysvětlili mi, že některé kmeny mohou mít negativní účinky; doporučili při zkoušení nového produktu používat malé množství, aby se zjistilo, jak tělo reaguje. Byl to velmi zasvěcený rozhovor a jsem vděčná, že mám výdejnu, které na svých klientech tolik záleží.

Léčivá marihuana mi pomohla získat zpět svůj život
Celkově nedokážu vyjádřit, jak moc se můj život za pouhý rok změnil. Daří se mi to. Už se nehroutím. Za deset let se cítím blíž sama sobě. S fibromyalgií zjišťuji, že čím je chladnější počasí, tím jsou mé příznaky horší. Celé roky jsem se děsila přechodu léta v podzim, bála jsem se, co se stane a jestli zvládnu další zimu. Ano, zima je stále těžká, ale když se ta úzkost a bolest vkrádají, mám teď něco, co mi nabízí uvolnění a odpočinek od bolesti, od toho koloběhu.

Léčebná marihuana není něco, co bych užívala každý den, ale spíše spolehlivý "přítel", na kterého se obracím několikrát týdně, když vím, že potřebuji přerušit cyklus. Cítím se tak požehnaně. Doporučila bych vyzkoušet marihuanu každému, kdo se potýká s problémy a má pocit, že neexistuje žádná úleva, žádná odpověď. Věřím, že léčebná marihuana by mohla změnit životy mnoha lidí, protože se stále dozvídáme více o této mnohostranné rostlině a jejích nesčetných potenciálních výhodách.

Tipy pro první návštěvu lékárny *
- Najděte si distribuční centrum, ve kterém se budete cítit dobře. V dobrém centru bude k dispozici osoba, se kterou si můžete promluvit o svých otázkách a obavách.

- Překonejte stigma. Nestane se z vás automaticky závislý člověk jen proto, že chcete vyzkoušet látku s léčivými účinky. Místo toho se staňte součástí nových rozhovorů a rostoucího hnutí za přínosy léčebné marihuany.

- Začněte v malém, například kouřením nového květu. Dejte si šluka z pera nebo dýmky a před dalším šlukem mu dejte 3 až 5 minut na odeznění účinku. Pokud se jedná o novou pochutinu, vezměte si jen polovinu a dejte si 30 minut na zjištění, zda se dostaví nějaký účinek. Edibles, jako jsou gumové bonbony, mají potenciál vydržet v těle dlouho a vy nechcete pozřít příliš mnoho.

- Pokud je to možné, buďte při prvním zkoušení různých kmenů marihuany s někým. Každý kmen má potenciál reagovat ve vašem těle jinak a je moudré mít vedle sebe někoho, kdo vás podpoří.

- Veďte si deník o tom, co jste vyzkoušeli, včetně poznámek o zkušenostech s jednotlivými produkty. Tyto poznámky vám pomohou zjistit, co vám vyhovuje, a poskytnou vám dobré informace, které můžete sdílet s lékárnou a lékařem, až budete zjišťovat, co nejlépe vyhovuje vašim potřebám.

- Vyvarujte se používání léčebné marihuany jako náhrady léků na předpis. Postupem času můžete některé léky snížit nebo vysadit (pokud s tím váš lékař souhlasí), ale je nezbytné, abyste tak činili pod dohledem lékaře. Taková je moje zkušenost konkrétně s fibromyalgií.


* Tyto tipy vycházejí z osobních zkušeností autora a nepředstavují oficiální ani lékařské rady ani klinická doporučení. Zjistěte si, které státy nabízejí legální léčebnou marihuanu, a před vyzkoušením jakéhokoli nového konopného produktu se vždy poraďte se svým lékařem a personálem lékárny.

Autor: Karisa Nashana Sikora
https://www.practicalpainmanagement.com/patient/treatments/marijuana-cannabis/how-medical-marijuana-changed-life

 

Upozornění: Příběh poskytuje ukázku, jak se paní, která žije v USA ve státě Marylan léčí pomocí legálně získané lékařské marihuany v souladu s jejich zákony. Konopí pro léčebné použití je na českém trhu legálně dostupné ve formě individuálně připravovaného léčivého přípravku vydávaného v lékárnách. Více na: https://www.sakl.cz/home/zakladni-informace

Léčba fibromyalgie pomocí léčebného konopí https://fibromyalgik.webnode.cz/novinky/lecba-fibromyalgie/leky/lecebne-konopi/


Článek má pouze informativní charakter, nenahrazuje lékařskou péči. Léčbu vždy konzultujte s lékařem.
Sdílením článků zvyšujete povědomí nejen o FM.