Poruchy učení a FM

02.06.2019 15:06

U fibromyalgického syndromu se vyskytuje centrální senzibilizace i abnormální zpracování bolesti a jiných senzorických vstupů. 

fibromyalgik.webnode.cz/news/centralni-senzibilizace-cs/

Pacienti mají více neurokognitivních potíží a abnormalit, které jsou patrné při určitých typech neurokognitivních testů, zejména Stroopova testu 

https://cs.wikipedia.org/wiki/Stroop%C5%AFv_testdistrakčního testu či zvukového souzvuku Trigram.

Bolest, únava a kognitivní potíže způsobují fibromlhu, ta se projevuje jako poruchy učení. Fibromlha je pro pacienta ponižující, způsobuje stud a beznaděj jinak inteligentního člověka. Je s ní velmi obtížné pracovat, studovat, vykonávat odpovědnou činnost.

fibromyalgik.webnode.cz/news/fibrofog-mlha-mozku/

Stavy napodobující poruchy učení u pacientů s revmatickými diagnózami:
Studie se účastnilo 85 pacientů s FM, 39 pacientů s RA, 21 pacientů se SLE a 14 lidí bez revmatických onemocnění. 
Výsledky: Ve srovnání s ostatními měli pacienti s FM významně horší skóre čtení a ústní vyjádření. 
Měli významně horší skóre ve všech čtyřech oblastech než skupiny RA a SLE. 
Vykazovali významně vyšší pravděpodobnost výskytu následujících potíží: 

- chyby při čtení, jako je přeskočení slov nebo řádků (FM 43%, zdraví 0%, RA 3%, SLE 5%); 
- čtení stejné řádky dvakrát (FM 57%, zdraví 14%, RA 15%, SLE 19%); 
- potíže se zapamatováním čteného textu (FM 59%, zdraví 0%, RA 11%, SLE 24%); 
- obtížné pochopení hlavní myšlenky nebo identifikace důležitých detailů z příběhu (FM 27%, zdraví 0%, RA 5%, SLE 14%); 
- problémy s gramatikou nebo interpunkcí (FM 28%, zdraví 14%, RA 8%, SLE 0%); 
- tendence být neohrabaný nebo nekoordinovaný (FM 41%, zdraví 7%, RA 10%, SLE 10%); 
- obtížnost při koordinaci oko-ruka (FM 27%, zdraví 7%, RA 5%, SLE 5%); 
- obtížnost vyjádření vlastními slovy(FM 42%, zdraví 7%, RA 8%, SLE 5%); 
- problémy při hledání správných slov v rozhovoru (FM 57%, zdraví 8%, RA 11%, SLE 24%); 
- potíže s mluvením o předmětu nebo konverzací (FM 43%, zdraví 7%, RA 5%, SLE 5%).

 

Závěr: Pacienti s FM mají oproti pacientům s jinými revmatickými stavy problémy se čtením, psaním, uvědoměním těla, prostorovými vztahy a problémy ve spontánním jazyku prezentujícím osobní emoce, prožitky, pocity. Reakce pacientů s fibromyalgií ukázaly časté příznaky poruch učení, to může být další součástí dysfunkce centrálního nervového systému u FM. Pacienti, lékaři a pedagogové by si měli být vědomi vztahu mezi fibromyalgií a poruchami učení. Pokud máte doma studenta obraťte se na SPC či PPP. https://acrabstracts.org/…/learning-disability-in-fibromya…/

 

Odborníci uspořádali anketu a identifikovali sedm typů poruch učení u FM: 
- 48,6% fibromyalgiků si stěžovalo na centrální poruchu zpracování sluchového signálu, sluchový handicap pramenící z poškození mozkových funkcí. Problémy slyšet na pozadí šumu/hluku, potíže s porozuměním řeči. https://fibromyalgik.webnode.cz/…/souvisejici-onemoc…/sluch/
- 36,9% uvedlo dysfázii a afázii.
Dysfázie - narušena schopnost porozumět a využít mluvené slovo. Může zahrnovat sníženou schopnost číst, psát a používat gesta. Vzniká často jako následek závady či poruchy centrálního zpracování řečového signálu.https://fibromyalgik.webnode.cz/…/souvis…/afazie-a-dysfagie/
Afázie je porucha chápání, myšlení a nacházení slov. Patří mezi nejvážnější a nejkomplikovanější narušení komunikačních schopností. Může být způsobená špatnou funkcí některých oblastí mozku a nebo psychickými problémy. https://fibromyalgik.webnode.cz/…/souvisejici-onemocneni/af…
- 34,2% trápí porucha vizuálního zpracování - mozek špatně vyhodnocuje co vidíte.
Fibromyalgikům vadí ostré světlo, jedná se o vizuální hypersenzitivitu 

https://barvauvnitr.blogspot.com/…/vizualni-hypersenzitivit…

https://fibromyalgik.webnode.cz/…/souvisejici-on…/fotofobie/
Problém s krátkodobou či dlouhodobou vizuální pamětí - lidé si velmi obtížně vybavují to, co viděli, buď bezprostředně po vidění daného objektu, nebo za delší dobu. Možná je i kombinace obojího. Díky tomu u nich může docházek k nesnázím se čtením a hlavně psaním.
Problém se zaměňováním písmen a symbolů, lidé si často pletou písmenka a čísla, když píší nebo čtou. Mohou je velmi často přidávat, přeskakovat nebo zaměňovat.
Problém s vizuo-motorikovu, potíže s koordinací pohybů, často vrážejí do věcí. 
Vizuálně-prostorové problémy, problém s určením, kde se nachází objekty v prostoru, jak dalekou jsou a jaká vzdálenost je mezi nimi. Lidé trpící tímto problémem mohou být velmi nešikovní, obtížně se orientují v čase. https://barvauvnitr.blogspot.com/…/centralni-porucha-zpraco…
- 35,1% dyskalkulie, porucha počítání.
- 29,7% dysgrafie, porucha grafického projevu. Kvalita písma s množstvím klesá, písmo se stává nečitelným.
- 26,1% dyslexie, porucha čtení.
- 25,2% neverbální poruchy učení - obtíže v prostorové orientaci, potíže při sportu, sociální orientaci, potíže ve smyslu pro rytmus, jedinci nemají smysl pro humor aj.
https://acrabstracts.org/…/can-we-help-identify-learning-d…/

Jaké z výše uvedených potíží vás nejvíce trápí? 
Máte pro ostatní nějaké rady jak zvládnout tento frustrující symptom FM?
Napište na fibromyalgik@gmail.com.

Článek má pouze informativní charakter, nenahrazuje lékařskou péči. Léčbu vždy konzultujte s lékařem.