Zabránění přehlížení potřeb jednotlivců v oblasti velkých dat a digitalizace
Každý čtvrtý člověk ve Spojeném království a každý pátý v EU žije s chronickou bolestí. Jaký dopad bude mít digitalizace zdravotnických služeb a datový prostor EU na lidi trpící bolestí?
Zjištění včasné a přesné diagnózy je pro mnoho pacientů výzvou a většina z nich trpí roky, než je diagnóza a léčba stanovena. Jedním z překvapivých problémů je, že mnoho lidí čeká téměř rok, než vyhledají lékařskou pomoc se svou bolestí.
Optimálním využitím digitalizace je dostupnost a spolehlivost přesných informací o bolesti a o tom, kdy vyhledat pomoc. Je třeba se zabývat gramotností, zdravotní gramotností a digitální gramotností. Je zásadní, aby se základní a neodsuzující jazyk používal na všech kontaktních místech kromě zdravotnického prostředí, tj. online a v komunitě.
Digitální zdravotní záznamy, registry pacientů a kvalita údajů
Přijetí digitálních zdravotních záznamů bez hranic dává lidem možnost kontrolovat své vlastní zdravotní údaje. Mezinárodní klasifikace nemocí WHO (MKN-11 2022) poprvé zahrnuje kódování primární chronické bolesti. Je nezbytné, aby každá země zavedla MKN-11 a doprovodnou Mezinárodní klasifikaci funkčních schopností, disability a zdraví (MKF), aby bylo možné informovat o přesné diagnóze, léčbě a zachycení údajů o nemocnosti na mezinárodní úrovni. https://fibromyalgik.webnode.
I když jsou rozsáhlé soubory dat důležité pro výzkum a plánování, bolest je subjektivní a osobní. V souborech dat a statistikách se nesmí ztratit rozmanitost jednotlivců, jejich bolesti a potřeb. Nejlepší výsledky vykazují individualizované intervence. Proto je nesmírně důležité, aby byli pacienti zapojeni v každé fázi vývoje a zavádění digitálních intervencí a politiky.
" Přijetí digitálních zdravotních záznamů bez hranic dává lidem možnost kontrolovat své vlastní zdravotní údaje. "
Poznatky z úprav COVID-19
V reakci na pandemii bylo naštěstí zavedeno nebo urychleně realizováno mnoho digitálních novinek. Jak to však vypadá na národní úrovni je nejednotné, protože digitální infrastruktury se značně liší.
Při průzkumu v letech 2020/2021 obdrželo 49 % pacientů telefonické konzultace nebo informace. Přestože 40 % z nich dává přednost video konzultaci, pouze 10 % mělo k tomuto řešení přístup. Celkově 27 % dává přednost osobním interakcím a dalších 27 % uvedlo, že k digitálním řešením nemělo žádný přístup. Každý zdravotnický systém čelí výzvám v podobě nevyřízených případů a hrozící tsunami léčby bolesti u dlouhého COVIDu, zmírní digitalizace skutečně tento problém?
Digitální svět nám umožňuje globálně se spojit s ostatními a cítit se méně izolovaně, zejména při řešení zdravotních potíží, jako je chronická bolest. Většina z nás někdy v životě zažije epizodu silné bolesti. Je v zájmu nás všech, abychom investovali a vzájemně se podporovali v přizpůsobování se digitálním změnám.
https://www.healthawareness.
Pro pacienty s primární chronickou rozšířenou bolestí (fibromyalgií) jsou video konzultace s lékařem nejlepším řešením jak zachovat zdravotní péči, aniž by došlo ke zhoršení zdravotního stavu v důsledku fyzické zátěže z osobní návštěvy.
Článek má pouze informativní charakter, nenahrazuje lékařskou péči. Léčbu vždy konzultujte s lékařem.