U FM se užívá mnoho rizikových léků jenž mohou některým pacientům způsobit nepříznivou reakci na léky, iterakcí či předávkováním

Serotoninový syndrom.

 

U FM mezi tyto rizikové léky patří:

 

  • tricyklická antidepresiva

  • SSRI (selektivní inhibitory zpětného vychytávání serotoninu)

  • SNRI (inhibitory zpětného vychytávání serotoninu a noradrenalinu)

  • IMAO (inhibitory monoaminooxiázy)

  • TCA (triciklická antidepresiva)

  • Venlafaxin, Nefazodon

  • opioidy

  • Tramadol, Pethidin

  • antikonvulziva

  • antiemetika

  • sirup proti kašli s obsahem dextrometorfanu

  • potraviny

  • a další viz. odkazy

 

Příznaky se mohou lišit od člověka k člověku, od mírných po velmi vážné.
Obvykle se objeví po zahájení léčby novým lékem.
Mohou zahrnovat:
  • bolest hlavy

  • závrať

  • euforii

  • halucinace

  • třes

  • pocení

  • nevolnosti

  • bušení srdce

  • pocit opilosti

  • dezorientaci

  • zmatenost

  • chvění

  • mimovolní pohyby

  • svalové záškuby

  • neklid

  • hyperaktivitu

  • poruchu koordinace

  • a další viz. odkazy

 

Serotoninový syndrom může mít velmi vážné následky pokud se zanedbá. Je důležité hlásit všechny příznaky svému lékaři.

 
Komplikace mohou zahrnovat:
  • vysoký krevní tlak
  • ztrátu vědomí
  • záchvaty
  • mrtvici

 

Neexistují žádné laboratorní testy, které by diagnósu potvrdily.

Lze snadno zaměnit za virózu, úzkost, neurologickou poruchu aj.

 

 

Léčba:
  • benzodiazepiny (lorazepam), podpůrná péče

  • 5-HT blokátory (methysergid, cyproheptadine) a propranolol

 

Odkazy:

cs.wikipedia.org/wiki/Serotoninov%C3%BD_syndrom

en.wikipedia.org/wiki/Serotonin_syndrome

www.fibromyalgia-symptoms.org/fibromyalgia_serotonin_syndrome.html

www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMra041867

lookfordiagnosis.com/mesh_info.php?term=serotonin+syndrome&lang=1